webForumDet fria alternativet

Importera vCard-fil till Outlook med flera kontakter

Kontorsprogram

6 svar · 3 088 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag sitter och försöker exportera ett antal kontakter från Lotus Notes 7 till Outlook 2007 och det går bra. Nästan. I Notes markerar jag de kontakter jag vill ha över, väljer Exportera och kör ut det som en vCard 3.0-fil. När jag sedan importerar filen i Outlook hänger bara första kontakten från filen med in. Inte riktigt tanken men visst, det går ju om man bara har ett tiotal kontakter. Men har man ett par hundra börjar det bli jobbigt.

Någon som har en smidig lösning på problemet?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vad har du för andra exporteringsmöjligheter? Cvs!

Testade just CVS och det slutade med att Outlook för varje användare verkade vilja att jag skulle mappa de importarade fälten med Outlooks egna fält (peka och visa vad som är namn, e-post osv). Inte helt jättesmidigt, eller så missade jag något.

Nu har jag brottats vidare med det här problemet och kommit fram till att det verkar smått omöjligt. Har testat det mesta från att exportera som tabbavgränsade till CSV och byta namn på vissa fält i filen i Anteckningar/Notepad. Det slutade med att om kontakten hade flera nummer så landade dessa i ett och samma fält i Outlook.

Det enda jag vill är att exportera pluralis kontakter från Lotus Notes 7 till Outlook 2007. Hur jävla svårt kan det vara? :l ;)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

får du ut texten i CSV eller nåt så du kan ta in den i en texteditor kan du enkelt med ett makro skriva ihop en egen vCard-fil som borde gå bra att importera. Det är en enkel textfil med ett "kommando" per rad bara. T ex såhär:

BEGIN:VCARD
VERSION:2.1
N:Efternamn;Fornamn
TEL;WORK:081234567
TEL;CELL:0701234567
EMAIL;INTERNET;PREF:info@domain.com
URL;WORK:[url]http://domain.com[/url]
TITLE:Engineer
ORG:Buffel AB
REV:20090715T104601Z
X-IRMC-LUID:111
END:VCARD

REV och X-IRMC-LUID kanske man kan utelämna. Jag gjorde nyss detta för hela nya firman och bara man hållt tungan rätt i mun när man spelar in makrot så löser det sig smidigt som en våffla!

får du ut texten i CSV eller nåt så du kan ta in den i en texteditor kan du enkelt med ett makro skriva ihop en egen vCard-fil som borde gå bra att importera. Det är en enkel textfil med ett "kommando" per rad bara. T ex såhär:

BEGIN:VCARD
VERSION:2.1
N:Efternamn;Fornamn
TEL;WORK:081234567
TEL;CELL:0701234567
EMAIL;INTERNET;PREF:info@domain.com
URL;WORK:[url]http://domain.com[/url]
TITLE:Engineer
ORG:Buffel AB
REV:20090715T104601Z
X-IRMC-LUID:111
END:VCARD

REV och X-IRMC-LUID kanske man kan utelämna. Jag gjorde nyss detta för hela nya firman och bara man hållt tungan rätt i mun när man spelar in makrot så löser det sig smidigt som en våffla!

just det, kanske skulle förtydliga att EN vcard-fil (ändelse vcf förresten) består av ALLA kontakter...

BEGIN
...
END
BEGIN
...
END
osv...

och istället för N-taggen kan du skriva "N;CHARSET=UTF-8" istället för då blir det inget krångel med åäö

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)