webForumDet fria alternativet

Problem med att öppna WORD filer.

Kontorsprogramur Kontorsprogram

4 svar · 4 066 visningar · startad av datakillen_74

Medlem sedan nov. 200918 inlägg
Frågan#1

Hjälp!...Jag kan inte längre öppna Word filer på min dator?
När jag dubbelklickar på ett Word-dokument i Utforskaren, så kommer det upp en mindre ruta med följande text:

"Det går inte att hitta filen C:\Users...\...doc. Kontrollera att du angav rätt namn och försök igen."

Jag får samma meddelande oavsett vilken fil jag väljer på hårddisken. Jag har även testat att starta upp Microsoft WORD och öppna dokumentet därifrån men det funkar inte heller. Programmet hänger sig hela tiden, "Microsoft Word (svarar inte)" står det längst upp i fönstrets vänstra hörn.

Det är inte bara Word filer som det är problem att öppna. Det verkar vara något fel på alla programmen i Microsoft Office paketet som jag har installerat på min dator? Har nämligen försökt att öppna Excel filer, men det blir samma fel då också.

Alltsammans är ytterst störande för mig eftersom det försämrar mina möjligheter att sköta studierna på univ. x(

Problemet uppstod efter att jag häromdagen hade laddat ner och kört ett program som heter "Glary Utilities" (https://www.glaryutilities.com/). Min dator har blivit väldigt långsam på sistone så jag var på jakt efter ett verktyg som förhöjer datorprestandan. Kan det vara någon betydelsefull drivrutin som har försvunnit under processens gång?!...

Tacksam för alla tips och råd!

/Mattias

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

Du kan använda återställningspunkter för att återställa datorn till tidigare tillstånd, vilket antagligen är den enklaste lösningen.

Har nog inget med drivrutiner att göra, är nog mera registret eller nåt annat (miljövariabler).

Om det inte funkar kan man ju alltid test installera om Word osv men det verkar drygt.

Ok!...tack för snabbt svar.

Hur gör man för att återställa registret då??...Har aldrig gjort det tidigare på min dator!

Jag har annars kvar CD-rom skivan med programmen i MS Office paketet (Word, Excel mfl.) om det, mot förmodan, skulle strula med återställningspunkterna.

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

Systemåterställningen ska även återställa registret om jag fattat rätt. Som jag förstått det återställer det alla Windows-systemfiler, -program och -registret till som det var vid den tidpunkt man väljer.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/System-Restore-frequently-asked-questions

TACK!!...jag gjorde en systemåterställning som du rekommenderade, problemet löste sig. Jag kan nu återigen öppna MS Word dokument från Utforskaren. :)

Systemåterställning.JPG
129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.55e59744
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)