Hej,
Nån som har tips på ett SSH tunnelprogram liknande putty men som har lite mer inställningar?
Jag skulle helst vilja kunna ha flera sessioner öppna samtidigt (om det ens är möjligt?). Jag vill även kunna lagra användarnamn och ev. lösenord också.
SSH program, liknande putty, som klarar flera sessioner
15 svar · 1 077 visningar · startad av doggelito
http://www.vandyke.com/products/securecrt/
Kanske kan vara något.
Se "Multiple connection management" under http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/links.html
Det går väll att köra flera putty samtidigt?, ok det kanske inte var lösningen då men men.
Jag skulle helst vilja kunna ha flera sessioner öppna samtidigt (om det ens är möjligt?). Jag vill även kunna lagra användarnamn och ev. lösenord också.
Allt detta kan putty.
Alla inställningar lagras när du sparar en host och du kan köra flera putty samtidigt och vill man så kan man använda dom program som tidigare föreslagit.
Men vill du lagra användarnamn och lösenord så är det bättre att använda nycklar ihop med pageant.exe
Tack för tipsen! Jag kanske ska ge putty en chans till då! :bire
SSH tunnelprogram liknande putty men som har lite mer inställningar?
Mer inställningar än putty, går det? :)
Älskar min putty och tunnlar all min trafik hem till ett säkert nätverk! :)
Kolla i PuTTY's inställningar under connection>ssh>tunnels. Du kan till och med lägga till och ta bort enskilda tunnlar medan programmet körs. För att få upp menyn måste du med standardinställningar antingen hålla ner ctrl när du högerklickar (högerklick ensamt menar normalt "klistra in") eller högerklicka på fönsterramen.
Mer inställningar än putty, går det? :)
Älskar min putty och tunnlar all min trafik hem till ett säkert nätverk! :)
Hehe, menade inte direkt "fler" inställningar, utan mer inställningar som just jag behöver. :)
Och jag tycker också att putty funkar finfint. Grejjen är bara den att jag behöver koppla upp mig till 20+ ms sql databaser åt olika kunder samtidigt och vill/orkar inte leta på användarnamn och lösenord åt dessa varje gång.
doggelito: Kolla lite på publika nycklar (public-keys), som är ett sätt att autentisera sig över SSH. Då behöver du bara ett lösenord, en s.k. passphrase, för din egna privatekey. Sådana kan genereras med puttygen t ex. Sedan ska public-keyn läggas i ~/.ssh/authorized_keys på fjärrdatorn, på en ny rad. katalogen .ssh och filen authorized_keys måste på de flesta system ha rättighetsmasken 700 eller (alltså neka all åtkomst för alla utom användaren själv) mer restriktivt för att alls erkännas som en giltig fil.
Och jag tycker också att putty funkar finfint. Grejjen är bara den att jag behöver koppla upp mig till 20+ ms sql databaser åt olika kunder samtidigt och vill/orkar inte leta på användarnamn och lösenord åt dessa varje gång.
Vänta nu, MS?
Vänta nu, MS?
Mm, det gäller MS sql databaser på Binero.
De har ju börjat med SSH i nya Binero 2 och tillåter inte access utifrån längre.
Det går ju bra för en privatperson som jobbar ett webbkonto och en databas men det ställer till det ordentligt för en som jobbar med många kunder och många databaser.
Vi har en webbutikslösning som vi hyr ut åt kunder och om det behöver göras en ändring av en tabell t.ex. i databasen så vill jag göra det åt alla kunder samtidigt.
/RED
Kanske ska förtydliga att det är användarnamn och lösenord till SSH kontona jag vill slippa ange varje gång. Sql:ens användarnamn och lösenord är en annan historia.
Som sagt, kolla tre inlägg upp från detta. :)
doggelito: Kolla lite på publika nycklar (public-keys), som är ett sätt att autentisera sig över SSH. Då behöver du bara ett lösenord, en s.k. passphrase, för din egna privatekey. Sådana kan genereras med puttygen t ex. Sedan ska public-keyn läggas i ~/.ssh/authorized_keys på fjärrdatorn, på en ny rad. katalogen .ssh och filen authorized_keys måste på de flesta system ha rättighetsmasken 700 eller (alltså neka all åtkomst för alla utom användaren själv) mer restriktivt för att alls erkännas som en giltig fil.
Ska googla lite på nycklar. :)
Men om du menar, med fjärrdatorn, att jag behöver lägga vissa filer i en mapp hos Binero så tror jag det blir stopp!? :l
Men om du menar, med fjärrdatorn, att jag behöver lägga vissa filer i en mapp hos Binero så tror jag det blir stopp!? :l
Ja, för att använda nycklar så måste du lägga in den publika delen av nyckeln i filen authorized_keys som finns i katalogen .ssh i kontots hemkatalog.
Ska googla lite på nycklar. :)
Varför skulle det bli det? Om nu Binero inte var så slöa med att flytta över folk till 2.0 skulle jag ha provat själv för längen sen.