ynkMedlem sedan aug. 201010 inlägg
Hej,
Word är bra på många sätt men om man kopierar och klistrar in text från word i till exempel ett mail, kan man få oönskade resultat.
Jag har fått förklarat för mig att detta beror på html kod som stökar till det.
Det jag nu jagar är ett textprogram som:
Är gratis
Inte stökar till det när jag ctrl+v:ar
Kan göra lite mer än notepad (som annars är mitt alternativ.)
Jag har funderat på wordpad eller jarte men misstänker att båda dessa kan lida av samma problem som word.
Så....någon därute som har en bra idé? eller är jag rökt?
//ynk
nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg
En enkel men inte perfekt lösning kan kanske vara att klistra in texten i notepad, och sedan markera allt och kopiera, för att få bort foramteringen. En liknande lösning är att ställa in i mailprogrammet/mail-sidan att du vill skicka mail som oformaterad text/"plain text" vilket bör ge samma resultat.
nitro2k01 skrev:
En enkel men inte perfekt lösning kan kanske vara att klistra in texten i notepad, och sedan markera allt och kopiera, för att få bort foramteringen. En liknande lösning är att ställa in i mailprogrammet/mail-sidan att du vill skicka mail som oformaterad text/"plain text" vilket bör ge samma resultat.
Jo, att gå via notepad är ju en klassiker, jag är mest ute efter ett sätt att slippa det, alltså ett program jag kan skriva text i som inte är så bråkigt när jag vill överföra texten.
Bra tips med att ändra inställningen -tackar för det!
//ynk
GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg
En del program har ett val när man klistrar in text där man kan välja om man vill ha med formateringen eller ej.
DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
jag hade mitt Outlook inställt på att alltid köra oformaterat. Hade ställt in typsnitt och grejjer så det ändå visades ok. Då kunde folk ha sin fula formatering bäst de ville. Det såg ändå alltid ut som JAG ville :)
Alt 2. Som texteditor UltraEdit, mycket bättre än Notepad. Men det löser ju kanske inte mail-frågan!?
Alt 3. Thunderbird som mailklient och Open Office som textredigerare. Då får du äkta HTML-kod som borde kunna bli bra även om man klipper och klistrar mellan programmen.
CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg
Att byta ut Word enbart för det här känns lite väl drastiskt. Frågan är ju vad du använder för mailklient, en webb- eller windowsklient? Finns det klistra in special funktion i mailklienten? I så fall kan du med hjälp av den funktionen, klistra in till mailklienten och välja att enbart ta med text. Om det inte finns en sådan funktion, så är ett annat alternativ att först klistra in texten i notepad och därefter kopiera texten därifrån för att sedan klistra in den i klienten.
Mer info här: http://www.brainbell.com/tutorials/ms-office/Word/Copy_Text_Without_Formatting.htm
hevargasMedlem sedan sep. 20101 inlägg
Har du provad Open Office? Det är kostnadsfri :)
Tack för alla tips, jag ska testa allt =) Jag kommer inte skrota word helt, tycker bara det måste finnas en smidigare lösning, och det ser det ju ut som! än en gång - tack&bock!
DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
kul att det verkar ha ordnat sig! har du kommit på den optimala metoden nu?