webForumDet fria alternativet

Vad ändrar startsidan i mina webbläsare?

Kontorsprogram

27 svar · 2 109 visningar · startad av @nders

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg
Frågan#1

Hej!

Någonting ändrar startsidan i mina webbläsare (både IE och fx) till en i stort sett helt ren Google-sida: http://www.google.com/cse?cx=partner-pub-3540673482024757:xbhdw8hkfz5&ie=ISO-8859-1&q=&sa=Search

Kan jag på något sätt ta reda på vad det är som gör det?

Jag har sökt igenom datorn efter spyware utan resultat, och jag har googlat som en tok utan att kunna hitta rätt.

Idéer?

Mvh och tpf,

Medlem sedan aug. 2008815 inlägg

Kan det inte vara så att du eller någon annan som använt din dator av misstag har råkat ändra startsidan? Om du ändrar tillbaka vad händer då?

Nej, det är ingen som använt min dator. :)

Om jag ändrar tillbaka så har jag google-sidan som startsida igen inom några timmar.

edit: och jag gör aldrig några misstag. =)

mvh

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Testa Kontrollpanelen -> Internetalternativ. Så i fliken Allmänt skriv URL till den sida du vill ha som startsida.

Eller motsvarande om du inte har Windows Vista.

b242569 skrev:

Testa Kontrollpanelen -> Internetalternativ. Så i fliken Allmänt skriv URL till den sida du vill ha som startsida.

Eller motsvarande om du inte har Windows Vista.

Jag tror grejen är att någon mjukvara på datorn ändrar tillbaka startsidan hela tiden.

det här kanske är till någon hjälp? http://support.microsoft.com/kb/320159/sv

Det är alltså i både IE och fx som startsidan ändras. Och jag tror också att det är någon mjukvara på datorn som ändrar - frågan är mest hur jag spårar vad det är för skräp som gör't.

Jag har inte rättighet att ändra startsida i IE - det styrs av IT-folket. Där har vi vårt intranät - men även den startsidan ändras alltså av något.

noshornin skrev:

det här kanske är till någon hjälp? http://support.microsoft.com/kb/320159/sv

Ska läsa igenom den, men vid en första anblick hjälper den mig inte så mycket. Har inte funnit några virus eller trojaner, och har inga verktygsfält eller annat skit installerat.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Om du har spybot, adaware eller zonealarm, eller annat liknade anti- och/eller firewall, så kolla om inte någon av dina säkerhetsprogram "låst" din home page för dina webbläsare?

Jag installerade adaware efter att detta började ske, i övrigt har jag inget sånt installerat. Framför allt har jag inte installerat något under min semester. :)

Det verkar som att det är inloggningsscriptet som körs som gör detta, jag ska ta ett snack med it-folket så får vi se.

Tack för alla svar! :)

Måste bara fråga, är det en Dell?

Och för IE kan du gå till registret, leta upp följande rad:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main > ändra >(minblablasidan.com)

Ja, det är en Dellvetesmaskin, dessvärre.
Det viktigaste är egentligen att behålla startsidan i fx - men jag ska se vad lite registerpill kan göra imorgon. :bire

@nders skrev:

Ja, det är en Dellvetesmaskin, dessvärre.
Det viktigaste är egentligen att behålla startsidan i fx - men jag ska se vad lite registerpill kan göra imorgon. :bire

Delllvetesmaskin ;) oki, vet några trådar på deras supportforum om detta eller liknande, hittar dom inte just nu. Blev bara nyfiken.

Medlem sedan mars 2006296 inlägg

Skummt! Hittade fler som har samma problem:
http://www.google.com/support/forum/p/customsearch/thread?tid=03ca480c32a578f6&hl=en

Verkar som om ett regedit ingrepp och radera några inställningsfiler ska fixa biffen.

Nate, verkligen intressant länk - den fann jag inte i mitt googlande.

Jag återkommer i morgon när jag fipplat lite med datorn i fråga.

Thanx!

I registret fanns en enda relaterad nyckel, och tog jag bort den så fick jag tillbaka "standard-google" när jag använder sökrutan i IE. Jag ominstallerade Google som search provider i fx också - och då blev det normalt där också - båda dessa gick till samma "skumma" lättviktsgoogle. Nu är det bara startsidan kvar (i fx, i IE har den lagat sig själv till företagets intranet, och det är ok). Tyvärr hjälpte inte Nates länk så mycket som jag hade hoppats på.

Mysteriet fortsätter! :)

@nders skrev:

i IE har den lagat sig själv till företagets intranet, och det är ok). Tyvärr hjälpte inte Nates länk så mycket som jag hade hoppats på.

Mysteriet fortsätter! :)

½ avklarat då. ;) En till fråga, använder du Thunderbird och gmail?

Jag använder gmail, men Thunderbird har jag inte använt på typ 8 år eller nåt.

289 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
155 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)