webForumDet fria alternativet

Skapa kundregister Access 2007 Nybörjare

Kontorsprogramur Kontorsprogram

5 svar · 3 763 visningar · startad av SAB

Medlem sedan juni 20103 inlägg
Frågan#1

Hej
Hoppas jag kan finna lite hjälp i detta vad som verkar vara ett eminent forum för det mesta. :)
Har tagit på mig för företagets räkning att göra ett kundregister baserat på befintliga uppgifter från vårt gamla affärssystem.
Exportera uppgifterna till excel är inga problem och jag får alla uppgifter i kolumner uppdelat på den info jag vill ha med.
Kundnamn, Utdelningsadress,leveransadress, kontaktuppgifter mm...

Av detta vill jag bygga en användarvänlig kunddatabbas i Access som förmodligen blir publicerad på vår hemsida.
Problemet är bara att jag inte kan Access för 5 öre. Enda anledningen till att jag tog på mig detta var för att jag är den enda med MS access installerat på datorn. :)

Såå.. undrar därför om någon har en färdig mall man kan bygga på?
Det jag är ute efter är att enkelt kunna klicka på kund och bakomliggande ska det då finnas uppgifter med typ knappar för "Kontaktuppgifter" där mail, telefon och kontaktperson ska finnas. "Besöksadress", "Utdelningsadress" och "Godsadress"
Gärna med en möjlighet att via webben (för våra säljare med inlogg) att kunna klicka på en knapp "Ändra uppgifter" skriva in nya uppgifter och få dessa uppgifter att skickas med mail till ansvarig (jag) som uppdaterar kunden med rätt uppgifter.
Även en möjlighet för säljare att kunna gå in på kund och föra anteckningar om besök osv.

Avancerat för nybörjare som kan Excel någorlunda, men har inte jobbat i Access sedan Access-97 och då på datakörkortsnivå ;) Japp, det är det.

Hjälp mottages tacksamt :)

Och ledsen för långt förstainlägg, men vill få med det mesta. :)

Medlem sedan juni 20006 032 inlägg

Finns ju en del templates att utgå ifrån.
Starta Access -> Business -> Contact management database

Justera databasen så den passar er.

Medlem sedan juli 200012 980 inlägg

Välkommen till wF. Det finns startexempel både i Outlook och i Access, i Access2010 finns det även en webbtillämpling.
Men starta enkelt med ett kundregister i Access om det är flera som skall ha tillgång till informationen. Du kan sedan ordna Runtime lösningar för dina kollegor.

Tack för svar och tack för välkommnandet :)
Provade med att använda mallen för kontakter. Men det jag inte är riktigt på det klara med är hur jag ska importera den excelfil jag har med vår register så att det blir anpassat enl. den mallen.
Är inte riktigt med ens på hur jag lägger till nya komlumner eller byter namn på de som finns. Gör man allt detta i layoutläget?
Ursäkta alla dumma frågor..Är som sagt helt newbie på detta. Det har förändrats en hel del sedan datakörkortet - 99 ;)
Beträffande Runtime-lösningar får jag fråga vidare på det sedan när jag kommit en bit på vägen. :)

Medlem sedan juni 20006 032 inlägg

Ok, jag missade totalt att du hade en Excel fil som du ville exportera till Access.
Här har du en guide hur du gör -> http://databases.about.com/od/tutorials/ss/exceltoaccess.htm

Tackar. Beslutade mig för att enklast möjliga dock var att utgå från den befintliga mallen och anpassa mig efter den. Efter lite övervägande så kom jag fram till att kundregistret faktiskt inte behöver bestå av alla de möjliga kontaktuppgifter. :)

Nästa punkt är att lägga upp det så mina kollegor kan ta del av det. Sharepoint har jag aldrig använt mig av heller, men verkar vara rätt smidigt att exportera till, och finns billigt hos vår nuvarande exchange-host. Det får duga så länge.
Någon som känner till redigeringsmöjligheter på Sharepoint? Kan kollegorna gå in och redigera kontakter, skriva anteckningar mm? Går det då att synka med databasen som ligger på vår server emellanåt så informationen alltid är densamma på bägge ställena?

Jag lär väl märka detta när jag fått lagt upp det, men är lite nyfiken på möjligheterna.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)