webForumDet fria alternativet

Firefox använder just nu 710 MB i ramminne!?

6 svar · 799 visningar · startad av caze

cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Och nu har jag endast 3 tabbar uppe, annars brukar jag sitta med ännu fler tabbar... Kör senaste Firefox på mac och någon som har ett tips på vad jag kan göra?

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Om du inte har nåt emot att byta webbläsare så skulle jag rekommendera att testa Google Chrome. http://www.google.com/chrome?platform=mac

DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Starta om FF! Det där händer rätt ofta när den har varit uppe och rullat ett tag tycker jag. Brukar då starta om den och eftersom jag har Session Manager så kommer den ihåg vilka flikar jag hade uppe.

rhdfMedlem sedan okt. 2007446 inlägg

Minnesproblemet i Forefox är nånting som funnits i senaste... 5 versionerna eller nånting.
har för mig att jag letat efter en lösning nångång och endast hittat info om att det är nån minnsläcka nånstans som de försökt fixa, men uppenbarligen inte lyckats täppa till helt

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

caze skrev:

Och nu har jag endast 3 tabbar uppe, annars brukar jag sitta med ännu fler tabbar... Kör senaste Firefox på mac och någon som har ett tips på vad jag kan göra?

Kollar du Activity Monitor? I så fall, är det "Real memory" eller "Virtual memory"? Jag kör just nu Camino som i det här ögonblicket tar 81/904Mb och Safari som tar 31/851Mb.

Så dina 710Mb (om det är Virtual memory alltså) är ju inget anmärkningsvärt alls.

Men minnesåtgången handlar absolut inte om hur många tabbar/sidor du har uppe, utan mer vad dom innehåller. Har du 20 tabbar med bara text uppe så kräver dom avsevärt mindre än 2 tabbar med flash-filmer och en massa bilder.

Dessutom kan du sänka åtgången om du t.ex. sätter history till färre dagar, slänger en massa bokmärken, rensar cache (och sänker gränsen) osv.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Reducing memory usage - Firefox

Håller med övriga här, du kan ju också kolla här för att minska minnesåtgärden. Förhoppningsvis blir det iaf en liten reducering.

http://kb.mozillazine.org/Reducing_memory_usage_(Firefox)
* 1 Extensions and themes
* 2 Plugins
* 3 System extensions
* 4 Download history
* 5 Settings that reduce memory usage
* 6 Restarting Firefox
* 7 Memory leaks
* 8 Virtual memory
* 9 Safety first
* 10 Still experiencing problems?
* 11 External links

MahadevaaMedlem sedan juni 201010 inlägg

rensa cachen

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)