BoorgMedlem sedan okt. 2004413 inlägg Hej.
Jag håller på lite med att göra en fin databas för mitt företag. Jag skulle vila ha en standardmall för dom olika produkterna. Exempel
ID Nanm | Ägg | Tomater | Korvar
1 | Omelett | 15 | 3 | 77
2 | Äggröra | 4 | 1 | 3
Sedan skulle jag vilja, om jag ska beställa ingridenser till en omelett. ha en annan sida, kanske en report eller något att det ska komma upp 15 ägg 3 tomater, och 77 korvar och sedan en fråga om vad dom kostar per st
Ordernummer | Namn | Ägg | ägg pris | Tomater | Tomater pris
43 | Omelett | 15 | 2000 | 3 | 100
Osv.
En grund mall över ingridenser och att man på något enkelt sett kan välja Omelett och då kommer det automatisk upp
MVh rörig jesper :)
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg Om jag tolkar dig/din rätt! är det ett MPS system du letar efter
MPS står för Material och ProduktionsStyrning.
Man sätter ihop "består av" för en vara/rätt och kan se vilka mängder som ingår.
Man kan sedan lägga beställningspunkter så att det alltid finns rätt delar inne för lagda produktionsordrar.
Kan det vara rätt tänkt undrar Lasp
BoorgMedlem sedan okt. 2004413 inlägg Det kan nog stämma bra det :)
Jag har försökt gjort något sådant i Access men blir mycket fel och tar långtid och blir ännumer fel...
Så att jag får reda på hur mycket matrial som behövs för att göra 52st omeletter och vad priset blir per st och totalt och varje omelett har ett specefikt id.
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg Skrev ett längre inlägg men det slet sig.
Hittade inget enkelt på webben
Men det skall kunna klaras av med tre tabeller i första hand
Färdiga produkter
Varor i lager, pris samt ev leverantör, beställningspunkt osv.
Består av koppling mellan färdig produkt och lager.
Om du är intresserad kan jag gå ner i min skrubb och se vad jag har som underlag för ett första mera enkelt system! ;-)
rhdfMedlem sedan okt. 2007447 inlägg Som Lasp säger
3 tabeller
Maträtter
Id
Namn
Ingredienser
Id
Namn
Pris
.. osv
"Recept"
maträttsID
IngrediensID
antal
Sen när du skall ha fram listan på ingredienser för tex omelett
så kollar du bara i "recept"-tabellen efter poster där maträttsID = ID för omelett
På så vis slipper du ha en tabell med 350 kolumner för varje tänkbar ingrediens (vilket är tokfel)
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg Snyggt jobbat rhdf.
Man skall tala med rätt språk.
Den uppställningen borde fungera direkt.
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg Man skulle lätt kunna lägga till en fjärde tabell:
Resurser dvs hur lång tid det tar för respektive moment
Knäcka ägg, bryna korv, grädda omeletten.