webForumDet fria alternativet

Alternativa program för att hantera CSV filer med stöd för UTF-8

Kontorsprogram

7 svar · 1 497 visningar · startad av Mattias Nordin

Medlem sedan dec. 20051 056 inlägg
Frågan#1

Hej,

Är det några som har förslag på bra program som tillåter editering av .CSV filer utan att förstöra UTF-8 formatet som alla moderna excel gör?

Det mina användare behöver göra är att ändra i vissa kolumner och städa data för att sen använda filen som import fil till en databas.

Har hittat ett program som heter CSVed men undrar om det finns trevligare verktyg där ute.

:q

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Nu vet jag inte om din kund är programmeringskunnig, men om så är fallet så kan jag rekommendera CsvJdbc. Då kan man hantera CSV-filen som vilken databas som helst nästan.

Nä tyvärr är det nog mest marknadsmänniskor som har behovet av att "tvätta" data på det här sättet. Det är därför de vill använda excel också som är ett bekant verktyg. Men tyvärr stöder excel bara ASCII formaterade CSV filer och det fungerar inte alls för ändamålet.

Så det kan vara ganska basic bara det är grafiskt och kolumnbaserat (inte som i notepad).

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Men tyvärr stöder excel bara ASCII formaterade CSV filer och det fungerar inte alls för ändamålet.

Om du istället för att öppna CSV-filen som vanligt väljer att importera innehållet som text så kan du välja teckenkodning (UTF-8). Jag är lite osäker på hur det fungerar när man sparar filen, men jag vet man kan spara CSV-filer som UTF-8 i OpenOffice.

Min workaround har nu blivit att rekommendera mina användare att köra Google Docs för editering av CSV filer. Det som är irriterande är att CSV filformatet default blir associerat med Excel och användarna förstår inte varför det inte fungerar (det borde göra det anser jag med!)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag kör CVS i Excel eller Access men kollar alltid noga att det är rätt separator satt.

Lars, prova att klippa in följande i excel och spara det sedan som csv. När du öppnar filen är tecknen ersatta med frågetecken eller liknande. Excel stödjer bara ASCII tecken verkar det som. Grrr # 1 =(

Sedan verkar det finnas en bugg som gör att om man har sverige som regional settings och använder en engelsk office så blir det alltid semikolonseparerade CSV filer trots att man väljer komma i regional settings as separator. Grrr # 2.

Testa med följande:

工事部長
教授
代表取締役
購買部
代表取締役

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Jag testade att klippa och klistra in ovanstående i OpenOffice Calc. Det fungerade bra, men man måste kryssa för "redigera filterinställningar" för att kunna spara filen som UTF-8.

652 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
518 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
518 ms — ändringar (db)