webForumDet fria alternativet

IE 8 glömmer bort mina inloggningar.

12 svar · 1 355 visningar · startad av Poteta

PotetaMedlem sedan maj 20053 911 inlägg

Efter att ha gett upp FF (för jag vet inte vilken tur i ordningen) ger jag mig på IE igen. Allt fungerar lysande förutom en smått irriterande sak. Med ungefär en veckas mellanrum (kan vara kortare) måste jag fylla i mina inloggningsuppgifter på sparade sidor igen, trots att jag har bett sidorna att komma ihåg mig. Det gäller så vitt jag vet alla sidor, wF, Canal Digitals återförsäljarsida, Facebook osv. Det hände aldrig med FF.

Jag har två funderingar, antingen är det IE som tar bort kakor en gång i veckan. Annars kan det vara ESET Smart Security som gör samma sak. Jag har letat men inte funnit något i programmen. Någon som har en idé om vad detta kan bero på?

xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg

Inget svar på din fråga men har du provat Opera? Har enligt mig bästa sättet att hantera (bla) inloggningar, särskilt om man har flera konton på en sida.

Nej, jag har provat Chrome och FF. I Chrome kan jag inte skriva ut från SEB:s banktjänst för texten blir pytteliten. I FF kan jag inte använda tjänsten Vägbeskrivning på hitta.se eftersom jag inte kan mata in text i textrutan för snabbt. Gör jag det så hoppas bokstäver över. När jag använder vissa pop-uppsidor på SEB så stängs de inte ner automatisk m.m.
Jag vill ha allt i samma läsare och den som hittills har fungerat felfritt på alla sidor jag besöker är IE. (Jag vet att det antagligen beror på dåligt kodade sidor men det löser knappast mitt problem.) Jag börjar tröttna riktigt ordentligt på detta nu men om jag kan lösa mitt enda problem med inloggningarna så är jag helnöjd.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Blir det skillnad om du ökar på din cache-storlek.... ?
... dvs kan det vara så att din IE8-cache är såpass snålt tilltagen att dina cookie-filer från inloggningarna helt enkelt rensas ut tillsammans med andra "övermogna" filer för ofta pga att cachen "slår i taket" då och då med nuvarande inställningar?

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Poteta skrev:

Efter att ha gett upp FF (för jag vet inte vilken tur i ordningen) ger jag mig på IE igen. Allt fungerar lysande förutom en smått irriterande sak. Med ungefär en veckas mellanrum (kan vara kortare) måste jag fylla i mina inloggningsuppgifter på sparade sidor igen, trots att jag har bett sidorna att komma ihåg mig. Det gäller så vitt jag vet alla sidor, wF, Canal Digitals återförsäljarsida, Facebook osv. Det hände aldrig med FF.

I IE >
Privacy (Em, heter privat "mummel" någonting, glömt vad det heter på svenska) Sätt alla dom sajter du vill ska komma ihåg dig, i Allways Allow (tillåt alltid) listan, gå till settings (inställningar) och se om något tredjepartsprogram blockerar och/eller deletar dina kakor.

Nu sitter jag inte med IE8, såklart, men tror det var så, återkommer annars senare. :i

Tackar, jag tittar på det i morgon. :)
Jag sitter faktiskt med Opera nu (tack var xtreme) och än så länge verkar allt fungera bra. Återkommer med mer info när jag har testa mina "problemsidor" fullt ut.

Poteta skrev:

Jag sitter faktiskt med Opera nu (tack var xtreme) och än så länge verkar allt fungera bra. Återkommer med mer info när jag har testa mina "problemsidor" fullt ut.

oki, här är en liten bild, sitter vid IE8 nu och vill bara vissa hur du kan göra så att dina cookies inte försvinner, klicka sites > då poppar det andra fönstret upp > skriv hela sitens/siternas url exakt, ny rad för varje, glöm inte att klicka ok, acceptera, ok osv.. starta om IE > sen gäller ändringarna förhoppningsvis.

allowsites.jpg

Tack LoLo, jag har gjort som du föreslagit så vi får vänta och se om det blir bra. :)

Kul, tack Poteta!

Poteta skrev:

Även om det verkar ha löst sig med IE så är jag ändå intresserad av hur det gick för Opera på dina "problemsidor". ;)

xtreme skrev:

Även om det verkar ha löst sig med IE så är jag ändå intresserad av hur det gick för Opera på dina "problemsidor". ;)

Några småsaker som irriterar men SEB fungerar klockrent. :)
Jag ställde lite frågor i en annan tråd, där ser du vad som stör mig just nu.

(Skrolla längst ner.)
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=176048

Jaha, nu lämnar jag Opera. ;)

SEB fungerar inte alls klockrent, jag hade tydligen inte skrivit ut något när jag svarade. Vid utskrift blir det väldigt liten text på ca: 1/4 yta av pappret, precis samma som med FF. Det gäller alltså när jag har lagt in alla räkningar och bekräftat med digipassen. Då kommer man till kvittosidan som jag skriver ut. Någon annan vänlig själ får gärna tala om ifall ni kan skriva ut med normal storlek i FF eller Opera.

Teracoms hemsida fungerar inte heller bra med Opera, denna sidan står bara och tuggar. Nu blir det IE för hela slanten igen.

Poteta skrev:

Jaha, nu lämnar jag Opera. ;)

Teracoms hemsida fungerar inte heller bra med Opera, denna sidan står bara och tuggar. Nu blir det IE för hela slanten igen.

Tog mig 2-3 sekunder att ladda hela sidan och att pilla med kartan flöt på fint i Opera 10.52.

271 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
133 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)