Som det nog konstaterats tidigare så är det många företag/organisationer/myndigheter som fortsätter med IE6, pga av att de har många Legacy system kvar som är en viktig del av organisationen.
Visst den fasas sakta men säkert ut, bygger man webbsidor för den publika världen så struntar jag i IE6, så vida det inte finns krav för att den skall stödjas. Exempelvis, det är en myndighet, eller tillräckligt stort företag. :)
Jag sätter hellre upp en liten notis, för mindre webbar ex:
"Vill du nyttja webbplatsen till dess fullo eller se webbplatsen i sin fulla prakt. Det är framförallt säkrare men en nyare webbläsare. Så införskaffa ex: Internet Explorer 8, Firefox, Google Chrome, Safari eller Opera. Som är bland de vanligaste. Men fler finns det givetvis."
Så kommer man såsmåningom fasa ut IE6. :)
@ndersMedlem sedan juni 200032 967 inläggJag jobbar på ett litet företag med ung. 120 000 anställda - där IE6 är standardläsaren. Användarna har visserligen möjlighet att uppgradera - men de gör inte det.
Det är fantastiskt roligt att tvingas anpassa för IE6 - för antingen blir det bara skit, eller så tar det för lång tid. Jag håller på att försöka undersöka vem jag ska smörja för att tvinga ut en browseruppgradering - men det är inte helt enkelt i ett så stort företag.
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inläggFlyttar tråden från HTML, XHTML & CSS.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inläggUpprepar vad jag skrivit i ett par andra trådar om IE6:
Jag lägger numer in följande direkt efter <body>på alla sidor:
<!--[if IE 6]>
<div id="ie6">Din webbläsare är alldeles
för gammal och klarar inte att visa webbplatser korrekt.<br /> Därmed missar du mycket som andra ser tack vare
att dom har nyare programvara.<br /> Ladda ner och installera en ny. Det kostar inte ett öre.<br />
Välj mellan t.ex. <a href="http://www.microsoft.com/sverige/windows/downloads/ie/getitnow.mspx"
target="_blank">Internet Explorer</a> eller <a href="http://sv-se.www.mozilla.com/sv-SE/"
target="_blank">Firefox</a> (rekommenderas).</div><![endif]-->
Dessutom har jag stilsatt rutan, knallröd bakgrund, vit text. Och STOR är den. Om det dyker upp såna på varenda sida som folk med IE6 kollar, så tror jag att dom blir lite mer motiverade att jaga på sina IT-muppar så att dom kan byta....
GGunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
Danne V skrev:
Dessutom har jag stilsatt rutan, knallröd bakgrund, vit text. Och STOR är den. Om det dyker upp såna på varenda sida som folk med IE6 kollar, så tror jag att dom blir lite mer motiverade att jaga på sina IT-muppar så att dom kan byta....
På många företagsdatorer så kan användarna själva inte uppgradera, så kommer dom till en saijt med detta på så händer följande:
* Är det en viktig saijt för arbetet, då snackar dom med IT folket och återkommer antagligen inte förän dom har en nyare version av webläsaren eller "blaffan" är borta .
* Är det ingen viktig saijt för arbetet, då återkommer dom inte till saijten.
Så visst dom blir motiverade, att inte besöka sidan igen, vilket antagligen inte var syftet :)
MacWittyMedlem sedan aug. 2004374 inläggJag tror att om Skatteverket och Försäkringskassan (och kanske någon annan viktig aktör) slopar sitt IE6 stöd så skulle utfasningen gå mycket snabbare.
Att sidor man använder privat inte stödjer tror jag kan hjälpa till men inte vara avgörande - man höjer inte rösten för att man inte kan handla på Haldéns från jobbet. Men om man inte kommer åt myndigheter kan man i vart fall använda det som argument (för att få fortsätta handla på Haldéns)
JjarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
GunnarD skrev:
På många företagsdatorer så kan användarna själva inte uppgradera, så kommer dom till en saijt med detta på så händer följande:
* Är det en viktig saijt för arbetet, då snackar dom med IT folket och återkommer antagligen inte förän dom har en nyare version av webläsaren eller "blaffan" är borta .
* Är det ingen viktig saijt för arbetet, då återkommer dom inte till saijten.
Så visst dom blir motiverade, att inte besöka sidan igen, vilket antagligen inte var syftet :)
Detta stämmer också med mina observationer.
IMHO tjänar man sällan på att mästra folk som inte har något val (dvs typ "sparka på dem som redan ligger") - och de som jag stöter på i verkligheten som fortfarande är användare av IE6 har idag i praktiken inget val (så för mig personligen går "tjatblaffor" fetbort (tar plats i koden för sidorna gör de också :P ))...
Skillnaden jag tycker mig se idag jämfört med för, säg, för ett år sedan (IE8 släpptes i mars för ett år sedan) är att det är fler som pratar om att det "är på gång" - vilket, som sagt, får mig att bara ta det lugnt och invänta det oundvikliga istället för att hetsa upp mig (eller "bloata" mina alster med tjatblaffor)
OT:
Tjatblaffor kan bli ganska fel också...
Sedan en längre tid tilbaka tjatar Twitter på mig att uppgradera de IE8-bestyckade XP-maskiner jag använder i olika sammanhang till "senaste version" och länkar till nedladdningssidan för - IE8 (alltså mest troligt en "IE6-tjatblaffa" som är felkodad) :e
... vilket gjort mig ännu mer allergisk mot att använda tjatblaffor om inte en klient absolut skulle kräva det - vilket alltså ännu inte hänt :e
Valet är fritt - välj klokt ! :birp
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
jarvklo skrev:
IMHO tjänar man sällan på att mästra folk som inte har något val (dvs typ "sparka på dem som redan ligger") - och de som jag stöter på i verkligheten som fortfarande är användare av IE6 har idag i praktiken inget val (så för mig personligen går "tjatblaffor" fetbort (tar plats i koden för sidorna gör de också :P ))...
Så man "tjänar" mer på att låtsas som om allt är jätte-toppen? Strutsmetoden? :OO
Min erfarenhet är precis tvärtom. Tack vare att personal blivit påminda om vilken pissnödig webbläsare dom tvingas använda har dom (ofta med företagsledningens stöd) helt enkelt krävt av IT-mupparna att kunna få använda bättre läsare, fått igenom kravet och sedan dess haft en avsevärt trevligare arbetsmiljö. Senast det hände var faktiskt bara för ett par veckor sen.
JjarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
Danne V skrev:
Så man "tjänar" mer på att låtsas som om allt är jätte-toppen? Strutsmetoden? :OO
du är dig lik :P läs det jag skrev igen så ser du att det inte är det jag menar ;)
de som är "kvar" i ie6 nu har ett marknadsvärde genom sin mängd för *en del* webbplatser. De Ie6:are som jag känner till kan inte påskynda sina stora företags processer oavsett hur mycket man tjatar på dem.(och det är *garanterat* en annan mängd Ie6:are än de du stött på ;) )
Att inte låtsas om att det går att förlora besökare på att irritera dem med tjat om sådant de redan känner till är också en sorts "strutsmetod" ;)
ingen av "approacherna" är automatiskt mer rätt eller fel än den andra. Det handlar om att känna just *sina* besökare och förutse deras reaktioner helt enkelt ;)
Har fritt att installera på min företagsdator men för att komma åt vissa applikationer så krävs det standardinstallationen IE7 men man kommer långt med FF.
Som parantes så skulle jag in på en annan sida till ett förening (tror jag) med FF, blev stoppad med texten att jag måste ha Internet Explorer. Blev inget mer besök där !
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggInom den koncernen jag konsultar finns det 720 interna webbapplikationer. Då räcker det inte med att övertala några IT-muppar för att få byta webbläsare. Samtliga systemägare skall avsätta tid och pengar för att undersöka och ev. åtgärda sina applikationer och det tar lång tid.
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inläggDet blev en intressant diskussion :)
Tur är väl att jag inte jobbar på nån stor it / företags avdelning där alla kör IE7 & lägre :)
För mina personliga sidor & det jag gör till vänner är jag benhård - inget extra jobb för IE6, 100% webstandard. Det är ett hellvette att trixa med xhtml / css för just IE. Jag är inte så noga med om det tar 4 sekunder långsammare i en browser - bara den visar det korrekt.
LLoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Bra och utförliga inlägg av alla och många fler, jag är ju inte utvecklare, utan surfar mer som en vanlig användare, därför ser jag ju inte era problem på samma sätt, tänkte inte alls på hur det är för er utvecklare, sry.
Då får man väl hoppas att IE6 går i graven snart då.. ;)
Web-Tor skrev:
Då räcker det inte med att övertala några IT-muppar för att få byta webbläsare.
Det behöver ju inte handla om att byta webbläsare, bara att man även ges möjlighet att installera andra, moderna webbläsare. Självklart kan man ju ha en gammal rutten IE6 liggandes på datorn för de interna (och externa) applikationer som kräver den, så gör jag, de få gånger jag stöter på en sådan sajt. Man kan ju faktiskt ha flera webbläsare på en och samma dator :)
Den enda anpassning till IE6 jag har gjort är att visa en informationsruta för de som använder denna gamla skitbrowser. I inforutan uppmärksammas de på den gamla webbläsaren och hittar länkar till de större tillverkarnas nedladdningssidor.
LawyerMedlem sedan okt. 200942 inläggTack! IE6 har varit en plåga för oss webbutvecklare fööör länge.
Google har droppat stödet för IE6, då gör jag också det :D
MacWittyMedlem sedan aug. 2004374 inlägg