Detta är ju bara aktuellt för de som av någon anledning inte använder sig av Microsoft update (piratkopior eller annan idioti) eller är på ett företag som har en IT-avdelning som vägrar förnya sig och då är det återigen inte användarna som bestämmer.
Detta är ju bara aktuellt för de som av någon anledning inte använder sig av Microsoft update (piratkopior eller annan idioti) eller är på ett företag som har en IT-avdelning som vägrar förnya sig och då är det återigen inte användarna som bestämmer.
De som inte kan använda Windows Update (pga piratkopiering eller för att de använder typ Windows 2000 fortfarande) kan alltid använda Firefox, men det där med IT-avdelningar som vägrar uppgradera är verkligen motbjudande. IE6 är som ett virus i det avseendet - en massa interna webappar är skrivna för IE6 (det är ju det alla har installerat), och därför kan man inte uppgradera eftersom de inte funkar/ser förjävliga ut i andra webbläsare. Och eftersom det inte blir aktuellt att byta webbläsare på klienterna, finns det ju ingen anledning att lägga tid på att få nyutvecklade webappar att funka i nåt annat än IE6, eller hur? Aaaargh.
Som anekdot kan också nämnas att ett företag jag jobbade åt i fjol hade IE6 på alla sina klienter pga konservativ IT-avdelning (vill minnas att "säkerhetsskäl" var anledningen). Men de var i alla fall på väg att uppgradera... till IE7.
Kan det vara så att många av de som använder IE6 använder Windows 98?
Enligt källan till all visdom och kunskap dök Windows Update upp i Windows 98. Jag vet att datorilliterater är sena på att uppgradera, men jag tvivlar på att speciellt många kör Windows 95 idag :)
IT-avdelningen hos min nuvarande arbetsgivare envisas med IE6 fortfarande. Sen har jag själv däremot, skaffat mig ett administratörskonto och installerat Google Chrome men vill jag kolla in intrawebben så är det fortfarande IE6 som gäller.
IT-avdelningen hos min nuvarande arbetsgivare envisas med IE6 fortfarande. Sen har jag själv däremot, skaffat mig ett administratörskonto och installerat Google Chrome men vill jag kolla in intrawebben så är det fortfarande IE6 som gäller.
Precis så är det för mig med. Kör dock Firefox portable och sedan jag lyckats installera de nödvändiga pluggarna så funkar det bra. Intranet dock ser kasst ut i Firefox så där blir det reliken IE6. Enligt uppgift från IT pågår testning av 8:an men när den rullas ut står skrivet i stjärnorna.
Finns det någon annan anledning till att många företag fortfarande kör IE6 än att de kanske har många interna webb-applikationer som är specialskrivna för IE6? Hur är det hos er som har IE6 på jobbet?
Finns det någon annan anledning till att många företag fortfarande kör IE6 än att de kanske har många interna webb-applikationer som är specialskrivna för IE6? Hur är det hos er som har IE6 på jobbet?
Förmodligen drar det sig för att det innebär en stor kostnad att byta version.
Jag ser inte IE6 som någon fel eller seg browser, jag tror mer på att det mesta beror på användaren, seg browser, seg användare. Snabb browser, snabb användare.. man kan optimera sitt nätverk och samma kan man göra med IE6, så att den blir nästan lika snabb som FF eller Chrome, det finns alternativa tredjeparts- säkerhetsplugins för IE6 så att den blir säkrare, det finns även en addon som gör att man kan få tabbar i IE6.. med microgardenwebtool t.ex.
LoLo: Det IE6 kritiseras för är inte främst hastighet. Jag har inte kommit i kontakt med den på länge nu, men jag minns den som relativt snabb på att rendrera sidor. Särskilt i jämförelse med dåtidens konkurrent Netscape 6.
Däremot är Javascript-motorn hiskeligt långsam med dagens mått mätt, och har inte stöd för nyare JS-funktioner. Samma sak med (X)HTML och CSS. Och så var det det där med säkerheten.
Personligen skulle jag inte fortsätta att jobba på en arbetsgivare som inte tillåter mig att köra den webbläsare jag vill, särskilt inte om det är IE6 de tvingar på mig...
Kan meddela att en av Sveriges största banker fortfarande kör IE6 internt och de har ett riktigt analt jävla IT-system, för det räcker inte med att få adminaccess på sin burk, det är ändå lögn i helvete att få ned en annan webbläsare och installera den då deras webbfilter är inställt på att stänga av allt som klassificeras som "Software Download". Milde tid vilken jävla misär, tur att jag inte är anställd där utan bara konsultar.
Påtvingande webbläsare och webbfiltrering är en deal breaker för mig, företag som sysslar med sånt säger i princip till sina anställda att "ni är dumma i huvudet, vi litar inte på er och ni kan inte hantera fria val".
Jag ser inte IE6 som någon fel eller seg browser, jag tror mer på att det mesta beror på användaren, seg browser, seg användare. Snabb browser, snabb användare.. man kan optimera sitt nätverk och samma kan man göra med IE6, så att den blir nästan lika snabb som FF eller Chrome
Say what?! Du måste skämta. Antingen det eller så har du ingen aning om vad du snackar om.
Say what?! Du måste skämta. Antingen det eller så har du ingen aning om vad du snackar om.
Lite, lol.. ;) Visst föredrar jag också lite andra browsers, Men alltså, lite allvar är det också.. just nu sitter jag med en dator på 5GB minne, där det virtuella minnet kan högst vara på 150 till 190 MB, jag surfar just nu med IE6 - går snabbt, testade med FireFox2 - snabb, sedan med FireFox3 - men den är seg. Sedan testade jag Safari och den ville inte alls, bara stannade upp i protest typ.
Vilket säger ganska mycket om att IE6 tar lite av det virtuella minnet.
Detta gör jag på min testdator, på den testar jag olika mjukvaror och ser hur dom intregerar med varandra, hur mycket minne och hur mycket prestanda dom tar, allra bäst ser man det på en dator med litet minne och liten HDD.
Påtvingande webbläsare och webbfiltrering är en deal breaker för mig, företag som sysslar med sånt säger i princip till sina anställda att "ni är dumma i huvudet, vi litar inte på er och ni kan inte hantera fria val".
Just det, min arbetsgivare sysslar med webbfiltrering också! Och där spelar det ingen roll om jag kör IE6 eller Chrome.
"Säkerhet" - alla vet ju att nyare program har fler buggar. De har ju inte fått lika många patchar!
"Kostnad" - för vi tänker på vad det kostar att byta ut IE6. Vi tänker inte på vad det kostar att ha kvar eländet, och den extra utvecklingstid som krävs för att få nya webbappar att funka/se vettiga ut i den eländiga webbläsaren.
"Kompabilitet" (enligt min post ovan) - eftersom alla våra intranätappar är gjorda för IE6 finns det ingen anledning att uppgradera, och eftersom det inte finns någon anledning att uppgradera finns det ingen anledning att få det att funka i andra webbläsare än IE6! (Förutom att IE6:s utvecklingsverktyg är kataklysmiskt dåliga, så man måste ändå sitta i Firefox när man utvecklar.)
Jag ser inte IE6 som någon fel eller seg browser, jag tror mer på att det mesta beror på användaren, seg browser, seg användare. Snabb browser, snabb användare.. man kan optimera sitt nätverk och samma kan man göra med IE6, så att den blir nästan lika snabb som FF eller Chrome, det finns alternativa tredjeparts- säkerhetsplugins för IE6 så att den blir säkrare, det finns även en addon som gör att man kan få tabbar i IE6.. med microgardenwebtool t.ex.
Det är helt irrelevant hur snabb/långsam IE6 är, eller om det finns plugins som "förbättrar säkerheten" eller lägger till tabbar. Har man rättigheter nog att installera såna plugins har man rättigheter nog att installera en Riktig Webbläsare.
Dels är IE6 nästan nio år gammal och har således dåligt stöd för nya, bra saker som tillkommit under den tiden, och för det andra är den dålig på att stödja det som faktiskt fanns när den blev till. I det projekt jag var med i i fjol tror jag att ungefär hälften av utvecklingstiden gick åt till att fixa så att saker funkade i IE6, vilket innebar att projektet blev klart senare och blev rejält mycket dyrare än om kunden siktat in sig på IE7 (som inte heller är speciellt bra på det den ska göra, men inte lika illa som IE6). Även om jag tjänade deg på deras beslut att stödja IE6, innebar det själsdödande tråkigt arbete som alla hade blivit gladare om det lagts på t.ex. att förbättra deras backendsystem (vilket också behövdes). Projektet hade också kunnat bli klart tidigare så att jag kunde hoppat på nåt annat, roligare projekt (eller ägna mig åt kompetensutveckling eller nåt annat vettigt), och kunden hade kommit billigare undan.
Sensmoral: Alla förlorade på att vi skulle stödja IE6.
Varför bryr vi oss om denna skräp browser fortfarande ?
Som en av mina kontakter ute i verkligheten beskrev det (det handlar om en riktigt stor organisation som ännu inte genomfört migreringen från IE6 till IE8 fullt ut, men "är på gång") - vi kan ju inte bygga en ny webbplats som våra anställda inte kan använda...
Har du IE6 i statistiken, och samtidigt en tjänst eller ett meddelande du vill ha ut till *alla* (dvs om IE6-användarna står för en icke ignorerbar mängd av dina besökare) har du i praktiken inget val - än...
Tids nog försvinner den. *All* tillgänglig statistik pekar på det. Ta det bara lugnt. :bire
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e