Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg
En fundering kring absoluta referenser i Excel:
När man lägger in absoluta referenser i Excel så kan man ju göra det med F4.
Exempelvis:
=D4/$D$7
=D4/D$7
=D4/$D7
Använder mest den andra varianten och ibland den sista. Men när använder man egentligen den första varianten där man låser både siffran och bokstaven. Är den vanlig?
Har liksom aldrig behövt låsa på det sättet och är därför nyfiken på när man gör det.
Se bifogad bild. Där skulle jag kunna låsa med den första varianten men det räcker ju endast låsa ena. Se bifogad bild.
När behöver jag låsa med den första varianten ovan?
FiaMedlem sedan apr. 20042 083 inlägg
När du låser med $D$7 så låser du till en specifik cell, medan du med $D7 bara låser till kolumnen D och med D**$7** bara låser till raden 7.
Excelformler är alltid relativa cellen de står i, typ "hämta värdet från cellen ett steg till vänster, tre steg nedåt". I ditt exempel har du ju kopierat din formel nedåt i E-kolumnen, dvs du har bytt rad, men är kvar i samma kolumn. Eftersom du aldrig byter kolumn, så behöver du heller inte låsa kolumn-bokstaven. Den hänvisar ju alltid "ett steg till vänster" om sig själv. Däremot har du ju kopierat ner din formel till raderna under, och då behöver du låsa att du hämtar värdet från rad 6, annars skulle den försöka hämta värden från rad 7, 8 och 9.
Ett exempel på när du skulle vilja låsa hänvisningen till en specifik cell, vore om du skulle lägga till t ex Moms: 0,25 någonstans bredvid dina uträkningar. Då skulle du hela tiden vilja hänvisa till samma cell, oavsett om du kopierar dina formler nedåt i samma kolumn, eller utåt höger på samma rad.
Hoppas det räcker som svar på dina funderingar! :)
Jepp. Är med på det du menar. Men försöker se ett exempel framför mig där man måste låsa hela cellen :-)
Om jag nu ska utgå ifrån mitt lekexempel ovan.
FiaMedlem sedan apr. 20042 083 inlägg
Jag vet inte om det var tack vare din fråga igår, men jag ägnade flera timmar åt att göra bostadskalkyler i kalkylprogram igår (som jag aldrig sitter i annars). Vi är på väg att flytta till ny lägenhet. :)
Här är ett litet utdrag ur det, där jag använder absoluta referenser. Jag räknar alltså ut månadskostnaden vid en viss lånekostnad och en viss räntesats, så därför har jag kopierat runt mina formler i både X- och Y-led. Då vill jag alltid hänvisa till cellerna med månadshyran och amorteringarna ändå och det gör jag med absoluta referenser.