webForumDet fria alternativet

Datum i Excel återigen..

3 svar · 1 296 visningar · startad av Tosto

TostoMedlem sedan mars 20102 inlägg

Hej!
När vi importerar data från ett verksamhetssystem får vi datum i formatet 20090430. Då får jag problem med att räkna antal dagar mellan två datum då excel tolkar detta som en siffra. Har försökt att formatera cellerna till datum men får då ########.... Mycket tacksam för råd och tips, jag har kört fast!

Mvh Tommy

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

när fältet blir fyllt med ######## så brukar det beror på att bredden på fältet är för litet för att kunna visa innehållet. Har ni testat att göra fältet bredare?
Oavsett så borde inte Excel har problem med att räkna antalet dagar mellan två datum.

TostoMedlem sedan mars 20102 inlägg

Lösningen

Hej - jag fick lösningen av en kollega. Genom att markera kolumen där datum har formen 20100410, gå till "Data" - "Text till kolumner.." och sedan i steg 3 i denna processen välja datum med formen ÅMD - så var problemet löst. Då står det 2010-04-10 i kolumnen och Excel tolkar det som datum.

Mvh Tommy

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

Datum i excel är en seriesiffra ifrån 1900 talet. siffran 1 motsvarar 1900-01-01. Datum måste skrivas med bindestreck mellan för att Excel ska tolka det som ett datum (Om jag förstått rätt).

Tips om du slarvat med bindestrecken:
Markera datumen.
Välj Text till kolumner (Under menyn Data)
Följ stegen och i det sista steget bockar du i "Datum".
Välj Slutför.
Bredda eventuellt kolumnen och se datumet har förhoppningsvis blivit korrekt.

Edit:
ja där ser man hur det kan bli om man inte läser hela tråden som jag:-)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
126 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)