DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
Har fått i uppdrag att lösa spamproblem åt en bekants bekant. Trist, men jag känner mig tvungen. De är gamla och kan inte mycket om datorer så det bör vara enkelt och inte kräva så mycket av användaren. De använder Outlook och någon pop3-mail.
Som jag ser det finns det fyra alternativ:
-
- Installera spamfilter till Outlook. Typ spamfighter. Sådant brukar kräva en upplärningsperiod (har inte provat spamfighter men det är väl så det med?) och gör man inte rätt kan det gå tokigt (jag har i princip ingen möjlighet att återkomma till dem och justera vartefter heller).
-
- Installera Thunderbird med inbyggt spam-filter. Ungefär samma problematik som ovan. Dessutom måste de då lära om sig på ett nytt program (som iofs är väldigt likt, men ändå, gamla är känsliga för sådant där).
-
- Byta till G-mail. Deras spamfilter ska vara riktigt bra har jag hört. Vet dock inte hur pass sugna de är på att byta mailadress. Det går väl att pop3'a på G-mail också så den biten är ju ok.
-
- Skaffa någon betaltjänst som sorterar mail åt en. Sådan har vi på företaget och det är ju hur bra och smidigt som helst. Dock kostar det lite granna men det kanske kan vara värt det.
Eftersom någon säkert har bra inputs i den här frågan undrar jag helt enkelt vad ni anser bäst?
Om man går på alternativ 4 (sorteringstjänst), vet ni någon bra och billig tjänst?
Tackar
bumpa bumpa! ingen som vet?
dhoMedlem sedan aug. 20021 515 inlägg
Jag skulle noga säga 3. Ställ in Gmail att hämta e-posten från den andra adressen via POP3. Sedan kan antingen köra via webbmailen, och där ställa in att man vill skicka mail från sin gamla adress eller köra via Outlook. Gissar att man även i Outlook kan ställa in flera e-postadresser så att de kan fortsätta använda den gamla adressen även där.
aha, du menar att man skulle använda den gamla adressen fast köra den via G-mail. Jo det kunde ju vara ett alternativ. Men hur blir det med spam då, jag menar, OM något skulle sorteras fel och klassas som spam. Kommer man bara åt det via webgränssnittet då? Man kanske kan få G-mail att spamklassa det på något vis och få ALLA mail att skickas till Outlook, så kan man lätt sortera undan det med en regel (om det t ex adderas "SPAM" i ämnet eller nåt).
Danny skrev:
aha, du menar att man skulle använda den gamla adressen fast köra den via G-mail. Jo det kunde ju vara ett alternativ. Men hur blir det med spam då, jag menar, OM något skulle sorteras fel och klassas som spam. Kommer man bara åt det via webgränssnittet då? Man kanske kan få G-mail att spamklassa det på något vis och få ALLA mail att skickas till Outlook, så kan man lätt sortera undan det med en regel (om det t ex adderas "SPAM" i ämnet eller nåt).
Ställ in Outlook att köra IMAP mot Gmail så kommer man åt alla mappar hos Gmail, inklusive skräppostmappen.
okej! :) det låter ju nice. Har inte provat IMAP så mycket privat, men om det går så löser ju det den där problematiken. Great. Nu har jag en plan. Tack!
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Du kan i GMail hämta från fem (5) andra konton till ett GMailkonto.
Du jkan sortera inkommande i mappar och GMail tar hand om de mesta i Spamväg, det fungerra så att när någon finner att denna avsändare är spam klickar han eller hon på Spam, sedan vet GMail att detta är spam. Skräpposten har då en egen mapp som man kan kolla igen då och då. Den töms automagist efter 30 dagar. Om man vill kan man sända från GMail med dnågon eller några av de konton man hämtar från. Man måste verifiera först bara.
Men jag råder nästan alla att ha ett grundkonto hos GMail för att hålla iordning. Sedan behöver man inte rens utan vid tillfälle kan man ta ner på den lokala maskinen också.
Kan även tillägga att det Lasp beskriver fungerar via IMAP. Skulle ett spam slinka igenom till inboxen kan man i e-postklienten (Outlook) flytta mailet till skräppostmappen. Det får då samma funktion som att klicka på Spam-knappen i Gmails webbmail.
...nu är det fixat. Det blev G-mail, utan att konfigurera Outlook för det och t om utan mailforward från gamla mailen. De använder typ aldrig mailen och brydde sig inte om den gamla adressen och det skulle vara så enkelt som möljigt, så det blev bara en G-mail. Punkt.