webForumDet fria alternativet

Word 2003 ändrar pappersformat

8 svar · 1 205 visningar · startad av Danny

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Vet inte vad som hänt, men pappersformatet har helt plötsligt av okänd anledning blivit typ tre cm bredare åt höger. Det sticker utanför linjalen! (se bild).

Det bara blev sådär! Öppnar jag dokumentet ser det bra ut tills det gått några sekunder och den scannat igenom dokumentet och sådär, då hoppar den till och det blir sådär! Pappersformat är A4! Det syns ju även att proportionerna blev fel.

Blir helt konstigt i utskriften så jag måste försöka åtgärda det här på något vis!

Gjorde misstaget att layouta i Word! Det är en mardröm varje gång. Fantastiskt hemskt program det där.

Har slut på bra idéer och det här skulle ju vara klart idag :(

Provat att ändra pappersformat själv och massa annat men inget fungerar.

Har även provat på en annan dator och det är likadant där. Det är något med mitt dokument helt enkelt! Men vad!? Någon som vet? Det här är våldsamt frustrerande!

word-bugg.png
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det vanligaste felet som jag har vid nya skrivare är Legal istället för A4.

LoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg

You cannot change ruler measurement unit from character units...

Method 2: Delete the Data Settings registry key
This method allows Word to re-create the default settings, which, in turn, allows you to edit the measurements on the ruler. To delete this registry key, follow these steps.

Important This section, method, or task contains steps that tell you how to modify the registry. However, serious problems might occur if you modify the registry incorrectly. Therefore, make sure that you follow these steps carefully. For added protection, back up the registry before you modify it. Then, you can restore the registry if a problem occurs. For more information about how to back up and restore the registry, click the following article number to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
322756 (http://support.microsoft.com/kb/322756/ ) How to back up and restore the registry in Windows

1. Make sure that you quit Microsoft Word before you edit the registry.
2. Click Start, and then click Run.
3. In the Open box, type regedit, and then click OK.
4. In the Registry Editor, navigate to the following key:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\10.0\Word\Data\Settings
5. In the right pane of the Registry Editor window, click the Settings value entry.
6. On the Edit menu, click Delete, and then click Yes to confirm the deletion. Quit the Registry Editor.
7. Start Microsoft Word.
http://support.microsoft.com/kb/299339

Den felaktiga inställningen sitter typ kvar i registret tror jag, den måste alltså tas bort.
Artikeln gäller iofs XP, men hoppas det funkar, var dock försiktig med att ta bort rätt registernyckel.

Lasp. Har redan provat att ändra till Letter och fram och tillbaka, men det hjälper. Vad man än ställer in för pappersformat så blir den sådär konstig, nästan 3 cm bredare åt höger. Hur som helst ska ändå linjalen motsvara papprets bredd! nåt lurt med det där.

Lolo. Konstigt. Men värt ett försök, ska prova imorgon. Tyvärr kommer jag inte åt den på firmans webmail nu av nån konstig anledning...

LoLo skrev:

Artikeln gäller iofs XP, men hoppas det funkar

det fanns inte ens det där värdet (Settings) i mitt office 2003 :(

...får inte ordning på det, och det känns väldigt jobbigt att klistra in allt i en ny fil och hålla på och pilla med avsnitt och fötter igen. Ingen som har någon idé? Annars får jag ta tjuren vid hornen och göra det, går nog snabbare än att hålla på och försöka felsöka...

Kolla här när jag har ett annat A4-dokument öppnat och lagt det ovanpå! Sidan sticker UTANFÖR linjalen. Helt sjukt ju!!

word-bugg2.png

Nu har jag hittat problemet!

Problemet var att kommentarerna gjorde att sidan sträcktes ut åt höger för att kommentarerna ska få plats! Skriver man ut sidan UTAN kommentarer blir det som det ska. Men det vill man ju inte!

Dum finess som förstör hela layouten, måste försöka få kommentarerna att ta mindre plats på bredden. Alternativt utöka marginalen så de får plats.

Bifogar ett testobjekt bara för att visa. Det där var ju helt fantastiskt dumt!

...läste att det finns inget bra att göra åt det där. Den enda lösningen verkar vara att dölja kommentarerna på ett eller annat sätt. Det blir väl så att jag får lägga in en textruta som flyter över texten, då får man ju först dra upp en rityta och sedan lägga upp en textruta och en pil. Bökigt!

Här läste jag det där förresten, första gången jag använt Google Books! Kanon!! :bire
http://books.google.se/books?id=jOnNZDDDSyIC&pg=PA122&lpg=PA122&dq=word+2003+comment+too+big&source=bl&ots=qaln6n-o5A&sig=nRC_NGzPCHl90VkFf52AP2OkZgY&hl=sv&ei=sUvoSorXDZDe-QaR04yJBw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CAwQ6AEwAQ#v=onepage&q=&f=false
(Sid 122 'Handle "Bizarre swelling of the right margin syndrome"')

Work-around lösning som var mycket bättre

...nej jag är inte schizofren som skriver för mig själv. Vill bara presentera min lösning om någon skulle råka läsa den här tråden om tre år och undra över det.

Nu har jag löst det, work-around iofs, men ändå. Det blev ju skitbra med textruta och pil, pilen snappar mot textrutan och det blev rätt snyggt också. Kolla bild. Fördelen är också att man slipper oroa sig för att det inte kommer med vid utskrift.

word-bugg3.png
133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)