webForumDet fria alternativet

"Nedrullningsbara listrutor" i "Access 2007"?

8 svar · 1 177 visningar · startad av PiteCarina

PiteCarinaMedlem sedan sep. 200749 inlägg

Hej!
Det är första gången som jag jobbar i "Access 2007" och jag har tidigare inte så mycket erfaranhet av Access överhuvudtaget.

Har nu gjort formulär som innehåller "Kombinationsrutor", men jag vill inte att användaren ska kunna skriva in nya alternativ.

Funderar då på "Listrutor", men de tar för mycket plats. Jag vill inte göra rutan så liten att användaren behöver skrolla för att kunna se alla efterföljande valmöjligheter i listan. Vill att valmöjligheterna ska synas som de gör i en "Kombinationsruta".

Såg att det i "Access 2003" finns något som heter "Nedrullningsbara listrutor" och det verkar vara det som jag är ute efter. Min fråga är om det går att skapa sådana med "Kombinations-" eller "Listrutor"? Hur går man då tillväga isåfall?

Mycket tacksam för hjälp!
PiteCarina

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Du kan väl hindra användare från att lägga till poster genom att exempelvis inte ha ett ID fält med, alternativt göra den tabellen read only.
Snabbt uppslag bara.

Tack, men användaren ska lägga till/redigera poster i tabellerna. I "Kombinationsrutorna" finns de alternativ som är möjliga för just det fältet. Därför vill jag inte att de ska fylla i egna alternativ.

Det var här jag hittade att det fanns "Nedrullningsbara listrutor" i "Access 2003":

http://office.microsoft.com/sv-se/access/HP052405811053.aspx

Skulle behöva en sådan, men de finns inte i "Design"-fliken bland "Kontroller" i "Access 2007".
Undrar därför om man utifrån en "Kombinationsruta" eller "Listruta" kan skapa en sådan kontroll? Hur isåfall?

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Det finns på en combobox en property som på engelska heter LimitToList som du kan använda.

If the user selects an item from the list in the combo box or enters text that matches a listed item, Microsoft Access accepts it. If the entered text doesn't match a listed item, the text isn't accepted and the user must then retype the entry, select a listed item, press ESC, or click Undo on the Edit menu.

Tack clarkbones! Egentligen skulle jag vilja låsa textfältet så att det inte går att skriva alls i det,eller ännu bättre att det inte finns något textfält som i "Listrutor", men det där verkar vara enda lösningen?

Fick nu förklarat att "Nedrullningsbara listrutor" bara finns för dataåtkomstsidor och inte för formulär. Därför kommer jag att göra som du beskrev clarkbones! Tack än en gång!

En till fråga dock. Går det att lösa som jag vill ha det m.h.a. VBA-kod?
Använder man då "Kombinationsrutor" eller "Listrutor" som grund?
Vore bäst om man kunde göra en "Listruta" nedrullningsbar, så att man slapp "Kombinationsrutans" textfält.

Fick tips om att använda VBA-kod och skriva "KeyCode = 0" för händelsen "Vid tangent ned" och då går det inte att skriva i "Kombinationsrutans" textfält, precis som jag ville.

Fast helst skulle jag vilja har en lista utan textfält, att göra en "Listruta" nedrullningsbar, så att den inte tar så mycket plats. Men det verkar inte vara möjligt?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)