webForumDet fria alternativet

Excel och TXT filer

5 svar · 617 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

När jag sparar " tecken i en exceltabell, baserad på en textfil med tabavgränsning, så sparas hela den raden så här typ:

"2,5"" hårddisk"

... alltså en hel massa " tecken, när det borde vara

2,5" hårddisk

Nån som vet vad det beror på?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Tja... Det beror väl på att det är en Microsoft-produkt ;) Nej men beteendet är by-design, och det finns inga inställningar (åtminstone vad jag vet). Du kan däremot gå runt problemet genom att markera det som skall sparas [ctrl][a] och klisktra in i notepad och spara. Då kommer inte de extra citat-tecknen med.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

"" används för att ange att en text med mellanslag eller tab hänger i hop (är skriven i en cell).

För att skydda dom " som man själv skriver in så sätts "" runt dom när du exporterar ut det.

Jojox: tack, jag har redan en workaround men hoppades att det fanns en lösning direkt inifrån Excel

Gunnar: Det är precis så att den lägger " runt " bland annat, men helt obegripligt. Text med mellanslag däremot exporteras utan problem. Det är först när citatstecknen kommer in i bilden.
Finns det ingen lösning att direkt inifrån Excel lösa detta?

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

du kan knåpa ihop en egen exportrutin i VBA :)

Hehe, nä, det här blir ju mer o mer komplicerat. Men då vet jag att problemet är känt i alla fall...
Jag skickar iväg ett mail till Bill så får han se till o prata med grabbarna bakom Excel, så får dom se till o lösa det här.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)