När jag sparar " tecken i en exceltabell, baserad på en textfil med tabavgränsning, så sparas hela den raden så här typ:
"2,5"" hårddisk"
... alltså en hel massa " tecken, när det borde vara
2,5" hårddisk
Nån som vet vad det beror på?
5 svar · 617 visningar · startad av haider
När jag sparar " tecken i en exceltabell, baserad på en textfil med tabavgränsning, så sparas hela den raden så här typ:
"2,5"" hårddisk"
... alltså en hel massa " tecken, när det borde vara
2,5" hårddisk
Nån som vet vad det beror på?
Tja... Det beror väl på att det är en Microsoft-produkt ;) Nej men beteendet är by-design, och det finns inga inställningar (åtminstone vad jag vet). Du kan däremot gå runt problemet genom att markera det som skall sparas [ctrl][a] och klisktra in i notepad och spara. Då kommer inte de extra citat-tecknen med.
"" används för att ange att en text med mellanslag eller tab hänger i hop (är skriven i en cell).
För att skydda dom " som man själv skriver in så sätts "" runt dom när du exporterar ut det.
Jojox: tack, jag har redan en workaround men hoppades att det fanns en lösning direkt inifrån Excel
Gunnar: Det är precis så att den lägger " runt " bland annat, men helt obegripligt. Text med mellanslag däremot exporteras utan problem. Det är först när citatstecknen kommer in i bilden.
Finns det ingen lösning att direkt inifrån Excel lösa detta?
du kan knåpa ihop en egen exportrutin i VBA :)
Hehe, nä, det här blir ju mer o mer komplicerat. Men då vet jag att problemet är känt i alla fall...
Jag skickar iväg ett mail till Bill så får han se till o prata med grabbarna bakom Excel, så får dom se till o lösa det här.