Hej alla, jag satt i dag och hade lite funderingar över alla pappersdokument som min arbetsgivare vill att jag ska släpa på i mitt jobb. De flesta dokumenten kommer ursprungligen från Word, men ges ut till mig och mina kollegor på papper som sagt. Jag har nu en gaffelpärm full i papper och omöjlig att hitta i. Det jag nu då funderade på är om det går att samla ursprungsfilerna på något datamedia och på så sätt skapa en sökfunktion i de olika dokumenten? Nästa steg är att föra över det här på en handdator eller en smartphone (eller vad det nu kan heta) för att kunna lämna den tunga pärmen hemma.
För att skpa bra sökbara dokument kanske de skall över till en Mapp som PDF dokument.
Då blir det lite lättare at hantera oavsett OS. Börja där
Så kan du ha en intern sökmotor typ Google.
Intern sökmotor, det var något helt nytt för mig. Är det program som ska installeras eller vad? Men om jag förstår dig rätt så är det ingen bra idé att ha det kvar som Worddokument.
Det finns både kommersiella och open-source sökmotorer, dvs vanliga program som du/ni installerar. Beroende på hur avancerade dom är kan ni söka i innehållet på t.ex. Word-dokument och behöver inte alls konvertera till pdf eller nåt annat format.
Har ni någon central server som alla har access till? I så fall: Vad är det för operativsystem?
Eller kan alla få dokumenten (via t.ex. en CD eller nåt) och spara i sina datorer och i fortsättningen få nya dokument digitalt? Vad har ni för OS?
Det här är för helt eget och "privat" bruk. Jag har ledsnat på hur arbetsgivaren inte klarar av att hantera mängden skrivelser de skickar som vi sen ska hålla rätt på. Företaget läver fortfarande kvar i papperseran. Min förhoppning är att kunna få ner det i en telefon eller på sin höjd i en handdator.
Det här är för helt eget och "privat" bruk. Jag har ledsnat på hur arbetsgivaren inte klarar av att hantera mängden skrivelser de skickar som vi sen ska hålla rätt på. Företaget läver fortfarande kvar i papperseran. Min förhoppning är att kunna få ner det i en telefon eller på sin höjd i en handdator.
Du lyckades inte svara särskilt bra. Men utgår från att du har en Win-burk, då.
Skaffa dokumenten digitalt, ladda din dator, gå till t.ex. versiontracker.com och leta reda på nån hyfsad sökmotor, köp, ladda ner, installera och lev lyckligt i alla dina dagar......
Vista bör väl ha WindowsSearch eller WindowsDesktopSearch som det också kan heter inbyggt som standard? Jag vet att Win7 har det.
Om inte, så finns det gratis att ladda ner hos Microsoft.
Vad den gör är att du kan söka efter dokument samt deras innehåll och även ger dig en förhandstitt på dess innehåll.
Se om inte det hjälper dig.
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e