Som rubriken säger, går det att slippa #saknas! i excel när man har formler som inte hittar det den letar efter?
Slippa #saknas! i excel.
11 svar · 9 702 visningar · startad av Nicrosoft
Vill du ha bort "Saknas" så att fältet är helt tomt istället?
Isåfall villkorsstyrd formatering och alternativet "Formel" och lägg in följande formel i villkorsstyrd formatering:
=Ärsaknad($B$3) och därefter vit textfärg.
Givetvis får du lägga in en annan referens än B3.
Vill du ha ett eget meddelande istället för "Saknas" gör du följande formel i din cell i arket:
=OM(ÄRSAKNAD(LETARAD(A7;G10:H14;2;0));"Finns ej";LETARAD(A7;G10:H14;2;0))
Har provar som du skriver =Ärsaknad($F:$L) och valt vit textfärg men det händer inte något. :(
Du ska skriva formeln i villkorsstyrdformatering.
I dialogrutan ska du välja alternativet "Formel" (Om du har 2003).
Kolla bifogad bild så ser du hur det ser ut i 2007.
Det var så jag gjorde fast jag markerade hela kolumner i stället. Skall prova att avgränsa på ett annat sätt.
Vill du ha bort "Saknas" så att fältet är helt tomt istället?
Isåfall villkorsstyrd formatering och alternativet "Formel" och lägg in följande formel i villkorsstyrd formatering:
=Ärsaknad($B$3) och därefter vit textfärg.
Givetvis får du lägga in en annan referens än B3.Vill du ha ett eget meddelande istället för "Saknas" gör du följande formel i din cell i arket:
=OM(ÄRSAKNAD(LETARAD(A7;G10:H14;2;0));"Finns ej";LETARAD(A7;G10:H14;2;0))
Jag har testat denna funktion men tycker att den är lite att gå runt problemet, som att sopa skiten under mattan. Jag har försökt att "mecka" in funktionen i min kod, som ser ut så här.
=OM(ÄRTOM(LETARAD($B12;Martina!$B$6:$D$55;3;FALSKT));"";LETARAD($B12;Martina!$B$6:$D$55;3;FALSKT))
Vad den skall göra är att återge ett datum från en kalkylblad OM det är något ifyllt. Datumet är kopplat till ett värde på resultkalkylbladet och samma värde finns på kalkylbladet jag vill infoga från. Koden ovan kollar alltså cellen till vänster (som i sin tur är hämtat från resultatbladet) och hämtar det värde som står bredvid samma värde på resultatbladet.
Ex.
Kalkylblad 1
A1 : "Värde från kalkylblad 2, Cell A2 beroende på Ansvarig person" A2 : "Värde från kalkylblad 2, Cell A3 beroende på Cell A1 i kalkylblad 1.
Kalkylblad 2
A1 : "Inmatat värde" A2 : "Ansvarig person" A3 : "Inmatat värde"
Kanske inte är det lättaste exemplet men vad jag är ute efter är att få bort #SAKNAD! i resultatet på Kalkylblad 1 när det inte finns något värde att hämta. Jag skulle alltså vilja få in det i formeln ovan och inte använda Villkordsstyrd formatering.
/Michel
Efter mycket pillande och fixande så slängde jag den ovanstående formeln och gjorde en ny.
=OM(ÄRTAL($K6);OM(ÄRTOM(Rikskuponger!$P6);"";Rikskuponger!$P6);"")
Funkar!
:P
Efter mycket pillande och fixande så slängde jag den ovanstående formeln och gjorde en ny.
=OM(ÄRTAL($K6);OM(ÄRTOM(Rikskuponger!$P6);"";Rikskuponger!$P6);"")
Funkar!
:P
Eller, nähä! De var inte rätt, fan!!
Välkommen hit michib :)
För min del så har det gått fortare att använda filter, ta bort #saknas, så fungerar det att summera. Jag gör oftast bara en sökning så jag behöver inte ha kvar formlerna som spökar till det när jag skall summera.
Men visst hade det varit kul att hitta ett sätt som är "rätt" och fungerar.
Välkommen hit michib :)
För min del så har det gått fortare att använda filter, ta bort #saknas, så fungerar det att summera. Jag gör oftast bara en sökning så jag behöver inte ha kvar formlerna som spökar till det när jag skall summera.
Men visst hade det varit kul att hitta ett sätt som är "rätt" och fungerar.
Hej, tack!
Fast filter plockar väl bort hela raden som den felaktiva cellen finns på?
Det verkar finnas en lösning med macro där det skall gå att plocka bort exempelvis #SAKNAS! och ersätta med annat.
Egentligen är problemet bara estetiskt, men det är irriterande att det står saknas :P
Är det bara estetiskt så kan du göra en vilkordsstyrd formatering och göra en regel som gör felmeddelande vita. Då slipper man iaf att se dem. Problemet jag har med #saknas är att det inte går att summera när det är felmeddelande.
På vilket sätt vill du summera?