webForumDet fria alternativet

Word 2007 Innehållsförteckning

Kontorsprogramur Kontorsprogram

15 svar · 3 645 visningar · startad av Type

TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg

Hej
Vi arbetar med exjobbet och har ett mycket besvärligt problem som vi behöver hjälp med. Vi har en rapport i docx på drygt 98 sidor. Vi har använt en massa olika rubriker, bland annat de tre interna rubrik 1, 2 och 3. Dessa vill vi ha i en innehållsförteckning.

Sen har vi andra rubriker och små stycken som formateras på olika sätt. Dessa ska inte vara med i innehållsförteckningen.

Nu till problemet; Det verkar som att Word själv påstår att vissa stycken är rubriker och ska finnas med i innehållsförteckningen. Det gäller i vissa fall även rader med mallen normal!

Vi har lyckats hitta detta om word 2003; "Om dokumentet inte innehåller rubriker formaterade med rubrik- eller styckeformaten söker programmet automatiskt efter stycken som liknar rubriker, t ex korta rader med större teckensnitt. De här rubrikerna tilldelas en dispositionsnivå i dokumentöversikten. Om det heller inte finns några sådana rubriker blir dokumentöversikten tom." (http://office.microsoft.com/sv-se/word/HP051896691053.aspx) som stämmer ganska bra över de problem vi har.

Hur blir vi av med problemet? Gaah, får panik på det här. Vi vill ENDAST ha rubrik1, 2 och 3 i innehållsförteckningen. inget annat.

Tacksam för snabbt svar.

Nu har vi undersökt problemet lite mer men utan lösning. Vi har lyckats öppna rapporten i Word2010 beta 1. Där fungerar den som det ska. Vi gissar att detta är problemet i Word 2007. När dokumentet öppnas läser word igenom all text och föreslår att korta stycken på en rad ska fungera som rubriker och sätter därför dispositionsnivå nivå 1 (istället för brödtext som är rätt). Detta gör att de kommer med i innehållsförteckningen.

Någon som har en lösning eller bättre Googlefu än jag.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Kan ni inte editera själva innehållsförteckningen efter den är skapad? Jag har för mig att jag gjorde det förr, d.v.s. tog bort de rader jag inte ville ha med och siffrorna ändrades då automatiskt.

Tyvärr går det inget vidare. Rubriker och struktur ändras ofta. Det går att manuellt ta bort rader men det är jobbigt att behöva göra det hela tiden. Problemet finns också i dispositionsvyn.

Vi har dock en temporär lösning. Öppna Word i felsäkert läge. Fråga mig inte varför det funkar men funkar gör det!

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Gå till fliken "Referenser". Klicka på "Innehållsförteckning" och välj "Infoga Innehållsförteckning" näst längst ner (nedanför exempelbilderna på förteckningar.)

I dialogen som kommer upp väljer du "Alternativ..." och där kan du ställa in vilka format i er formatmall som ska ingå i innehållsförteckningen. Normalt sett brukar det vara Rubrik 1, 2 och 3.

Phorpher skrev:

Gå till fliken "Referenser". Klicka på "Innehållsförteckning" och välj "Infoga Innehållsförteckning" näst längst ner (nedanför exempelbilderna på förteckningar.)

I dialogen som kommer upp väljer du "Alternativ..." och där kan du ställa in vilka format i er formatmall som ska ingå i innehållsförteckningen. Normalt sett brukar det vara Rubrik 1, 2 och 3.

Mycket riktigt fungerar det för att slippa ta med de stycken som fått nivå 1. Det är bra. Nu är det bara problem med dokumentöversikten som även visar de stycken som fått nivå 1. Vi använder dokumentöversikten mycket och vill inte ha med en massa krafs i den. Den funkar iof i felsäkert läge.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Type skrev:

Tyvärr går det inget vidare. Rubriker och struktur ändras ofta. Det går att manuellt ta bort rader men det är jobbigt att behöva göra det hela tiden. Problemet finns också i dispositionsvyn.

Men innehållsförteckningen infogar man ju sist av allt :)

legis skrev:

Men innehållsförteckningen infogar man ju sist av allt :)

Hehe, där har du ju en poäng iof. Men att använda dokumentöversikten är viktigt i en rapport på 100 sidor så man slipper bläddra så mycket.

Jag glömde ju nästan det viktigaste i mitt inlägg förresten.

LaTeX ftw!

Jag skrev hela mitt exjobb i LaTeX. Fantastiskt snyggt blir det när man kan det ;)

Phorpher skrev:

Jag glömde ju nästan det viktigaste i mitt inlägg förresten.

LaTeX ftw!

Jag skrev hela mitt exjobb i LaTeX. Fantastiskt snyggt blir det när man kan det ;)

Haha. där kom den. Fighten Word vs Latex går varm på stället där vi gör exjobb. Vi är 9 st exjobbare, fem som använder Latex och fyra som kör Word. Det jag gillar (Gillade... :OO) är friheten att man kan få det som man vill. I Latex får man inte välja, det blir som det blir. Men nu verkar Word kruppa så jag vet inte riktigt vad som är bäst längre... Men vi tänker inte flytta över nu med över 90 sidor skrivet i word :)

Nu ska det inte bli mer diskussion än såhär men det går att få LaTeX att formatera rapport/paper/etc. hur du vill. Men det är inte självklart hur man gör alla gånger. :)

Phorpher skrev:

Nu ska det inte bli mer diskussion än såhär men det går att få LaTeX att formatera rapport/paper/etc. hur du vill. Men det är inte självklart hur man gör alla gånger. :)

Du har så rätt.

Åter till det mystiska Word som formaterar små stycken till rubriker när antalet sidor är över 90. Någon annan som stött på något liknande?

Efter MYCKET letande och många dagar med svordomar har vi hittat problemet (och lösningen). Det är en känd bugg sen Word97. Fy tusan alltså vad sämst av Microsoft. :bla
http://word.mvps.org/faqs/general/DocumentMap.htm

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Argh. Nu dök exakt samma problem upp för mig. Det har fungerat fint för mig i flera veckor, men igår fick jag för mig att klistra in lite material (framsida mm) som universitetet kräver ska finnas på rapporten. Då märkte jag inte heller något problem, men när jag öppnade dokumentet idag så innehöll både innehållsförteckningen och document mapen skräp. Tipsen som presenterades i Eriks länk ovan fungerar som tur är. Synd bara att man måste gör om dem varje gång filen öppnas för att document mapen ska vara rätt (innehållsförteckningen räcker det med en gång..).

/r Materialet som klistrades in tycks alltså vara källan till allt ont. Samma material (antar jag) fanns även i Types rapport.

Peeer. Det funkar så länge du ser till att dokumentmappen är stängd när du stänger ner Word. Problemet blir när Word öppnas med dokumentmappen öppen. Vi struntade i den och då försvann problemet. men uppstår det kan man använda den magiska tangentkombinationen Ctrl+Q när allt är markerat. Lycka till!

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Sedärja, tack för tipset :)

422 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
420 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)