Går det att fixa en effekt som motsvarar ett halvt genomskinligt lager över en rad eller kolumn? Ni som använder XP eller Vista/Win 7 med det klassiska temat kan kolla i utforskaren för att se vad jag menar. Sorterar man filer efter t.ex. filstorlek får kolumnen en aningen mörkare bakgrundsfärg.
Jag söker liknande effekt i Excel fast där cellerna redan har text- och bakgrundsformatering. Cellerna ska alltså bli nedtonade, jag tänker mig nåt i stil med "color: black, opacity; 5%". Efter att ha kollat runt litegranna bland funktionerna utan att komma någonstans vänder jag mig till er. Går det att få till?
Stå i listan som ska färgas.
Tryck Ctrl L och därefter Ok för att bekräfta området.
Längst upp till höger i verktygsfältet ser du olika tabellformat.
Tryck på pilen till höger så att du ser fler varianter av tabellformat.
Välj alternativet längst ner där det står "Nytt tabellformat".
Väljer i rutan exempelvis alternativet "hel tabell".
Namnge tabellformatet längst upp i rutan om du vill.
Klicka på knappen "Format" i rutan.
Välj fliken "Fyllning"
Välj en färg och klicka därefter på "Fyllningseffekter".
Ha alternativet "Två färger" valt. (Här kan du välja färgen på toningen. jag provar den förvalda varianten som är vit och blå)
Välj exempelvis toningstypen "Vågrät". (Se även övriga val och varianter du kan välja)
Klicka "Ok" i dialogrutan och Bekräfta med Ok i alla andra dialogrutor.
Klicka på pilen längst upp till höger och välj ditt nya tabellformat längst upp.
Nu ska du fått en toning på din data.
I din lista har du även "Autofiltret" som du ser och du kan sortera osv.
Övrig info:
Detta tabellformat som du skapat tror jag du kan använda på andra listor du har.
Vill du i efterhand ändra tabellformatet så kan du högerklicka på själva tabellformatet och välja "ändra" och du kan ändra nuvarande inställningar.
Halloj och tack för ditt svar. Tyvärr funkar det inte riktigt som jag vill i och med att mina befintliga format ersätts med den nya formatmallen.
Min ursprungliga förklaring kanske inte var tillräckligt bra så här kommer ett försök till.
Om vi tänker oss att vi har en grid som utgör en göralista. I Excel finns det ett par fördefinierade format under Start > Cellformat och dessa brukar jag använda mig av för att markera mina göralistor så att de blir färggranna men främst för att det blir enklare att få en överblick. :)
Tanken med overlayen var att betona en viss kolumn och eftersom det kommer finnas rader med olika färger tänkte jag att det vore smidigt om det gick att mörklägga en kolumn med en viss procent med bibehållna färger, typsnitt osv. Men det kanske inte går i Excel? Det verkar inte finnas något lagerkoncept eller liknande i den meningen.