webForumDet fria alternativet

Faktureringsprogram online

11 svar · 1 112 visningar · startad av devotion

devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Hej,

Scenariot är det här:

En litet/medelstort byggföretag utökar och har skaffat en filial. Fakturering och bokföring sköts idag på huvudkontoret mha Spcs Administration och Spcs Fakturering.

Nu vill de kunna fakturera även från filialen, men det skall göras i samma system som huvudkontoret.

Vilka lösningar finns?

Kraven är att det inte skall bli hysteriska kostnader och att det inte skall vara system som har massor av fina funktioner, som inte används. Dvs Spcs system räcker till.

I nuläget så används två program för det dagliga arbetet; spcs fakturering för just fakturering och Administration för bokföring. Bara detta känns lite onödigt då man kan både fakturera och bokföra i Adminiostration.

En lösning jag tänkte på är att lägga Administration med nätlicens på en server där användarna loggar in och kan göra sina uppgifter i samma system.

Eftersom det finns bristande datorkompentens, så vet jag inte om det bästa alternativet är en server som står på huvudkontoret, då det måste till ups, backup mm, för att det skall fungera smidigt.

Är en hostad lösning ett alternativ?

Synpunkter, tack! :)

Mvh
Henrik

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Köra en Terminalserver på huvudkontoret och tunna klienter på filialen?
SPCS Administration i en TS miljö fungerar utmärkt.

Hej,

Eftersom det saknas en hel del datorkompetens och att huvudkontoret består av två personer varav den ena även är snickare, som är ute på fältet, är det då ett bra alternativ att använda sig av en VPS?

Vill att det skall vara så smidigt och enkelt som möjligt för användaren. Dvs att skrivare och sådant bara fungerar, utan en massa strul...

Mvh
Henrik

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Om det finns möjliget att köra terminalserver mot huvudkontoret i den miljö som finns idag (det krävs ju idag inte speciellt mycket för det) känns VPS som en onödig utgift. Speciellt som du säger att man ju vill ha lite säkerhetskrav med backup, tillgänglighet osv. Används windows 2003 eller 2008 på huvudkontoret idag är det en smal sak att konfigurera ett fjärrskrivbord via en vpn-anslutning. Och nivån på datorkunnande för att lära sig att använda det är tämligen låg.

Jojoxx skrev:

Om det finns möjliget att köra terminalserver mot huvudkontoret i den miljö som finns idag (det krävs ju idag inte speciellt mycket för det) känns VPS som en onödig utgift. Speciellt som du säger att man ju vill ha lite säkerhetskrav med backup, tillgänglighet osv. Används windows 2003 eller 2008 på huvudkontoret idag är det en smal sak att konfigurera ett fjärrskrivbord via en vpn-anslutning. Och nivån på datorkunnande för att lära sig att använda det är tämligen låg.

Hej,

I dagsläget körs bara två vanliga XP-maskiner i ett nätverk. Det behövs ju iså fall både hård- och mjukvara för att komma igång. Det jag känner, är att det kan bli ett fasligt ringande till mig. (Det är en polare till mig) Och det då kanske vore bättre att låta någon annan sköta driften (VPS). :)

Mvh
Henrik

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Ok. Ja, det är ju för- och nackdelar. Sedan får man avgöra av som väger mest.

Fördel VPS
+ Providern står för backup och servern snurrar.
+ Din telefon går mindre varm (förhoppningsvis).
+ Låg startkostnad.

Nackdel VPS
- Dyrt på längre sikt.
- Tappar man av någon anledning internetaccess är man helt låst från både lokalkontor och huvudkontor.

Fördel egen server
+ Lägre kostnad på sikt.
+ HK kommer alltid åt SPCS eftersom det är lokalt.

Nackdel egen server.
- Högre investeringskostnad.
- Du får sköta backup själv.
- Möjligen mer support för dig.

Jojoxx skrev:

Ok. Ja, det är ju för- och nackdelar. Sedan får man avgöra av som väger mest.

Fördel VPS
+ Providern står för backup och servern snurrar.
+ Din telefon går mindre varm (förhoppningsvis).
+ Låg startkostnad.

Nackdel VPS
- Dyrt på längre sikt.
- Tappar man av någon anledning internetaccess är man helt låst från både lokalkontor och huvudkontor.

Fördel egen server
+ Lägre kostnad på sikt.
+ HK kommer alltid åt SPCS eftersom det är lokalt.

Nackdel egen server.
- Högre investeringskostnad.
- Du får sköta backup själv.
- Möjligen mer support för dig.

Tack!

Mycket bra synpunkter! :)

Jag skall fundera lite!

Mvh
Henrik

k0ffeMedlem sedan maj 2003352 inlägg

https://www.prickat.se

johaseoMedlem sedan maj 2009250 inlägg

prickat.se såg väldigt prisvärt ut .... har de några referenser eller är det någon här som känner till någon som kör prickat.se ?

k0ffe skrev:

https://www.prickat.se

Hej,

Ser ut som en ganska bra tjänst! Dock så är det ju en månadsavgift på ca 200 kr plus att det inte blir en koppling till bokföringsprogrammet samt att även detta är beroende av att internetanslutningen fungerar.

Känns nog som att VPS hos tex http://www.ipeer.se/vps.php är den bästa lösningen. Då blir det inget nytt att lära, de tar hand om driften samt att han kan ta bort ett program och bara köra Administration 500.

Mvh
Henrik

SpookMedlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Det händer att jag sitter och fakturerar ute på fältet när jag gjort klart ett jobb.

Kopplar upp mig med fjärranslutning till kontorsdatorn, skapar fakturan och skriver ut den.
Med facit i hand en helt okej lösning för mig då således fakturan ligger och väntar på att administreras ut nästföljande morgon när kontoret öppnar.

Spook skrev:

Det händer att jag sitter och fakturerar ute på fältet när jag gjort klart ett jobb.

Kopplar upp mig med fjärranslutning till kontorsdatorn, skapar fakturan och skriver ut den.
Med facit i hand en helt okej lösning för mig då således fakturan ligger och väntar på att administreras ut nästföljande morgon när kontoret öppnar.

Det låter smidigt!

:)

Mvh
Henrik

264 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
130 ms — hämta forumlista (db)
129 ms — hämta statistik (db)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)