webForumDet fria alternativet

Skicka mail med Thunderbird från Access

1 svar · 613 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Bygger just nu upp en databas i Access. Jag vill ha en knapp i ett formulär som öppnar ett fönster för att skriva ett nytt mail i Thunderbird. När man trycker på knappen så ska mottagarens e-postadress hämtas från ett fält i den aktuella posten i databasen, texten som ska skickas samt innehållet i ämnesraden ska hämtas från textfiler på hårddisken och allt ska visas i thunderbird redo att skickas till mottagaren.

Jag hittade exempelkod men jag fattar inte hur jag ska få ihop de olika exempelkoderna till en enda fungerande kod. Någon som kan kolla på detta och presentera en färdig lösning utefter exempelkoderna?

Här finns exempel: http://www.paulsadowski.com/WSH/cdo.htm

Vore väldigt roligt om man kunde få detta att fungera. Den här funktionen skulle underlätta mitt arbete en hel del.

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Kanske blandar ihop dessa exempel med en annan sida. Kanske är det så att mailet skickas direkt utan att man behöver blanda in någon emailklient såsom Thunderbird eller Outlook.

Här hittade jag dock exempelkod för massutskick. Någon som kan se om koden skulle kunna fungera på så sätt att man har en knapp i access-formuläret och när man trycker på den så ska ett mail skickas till den personen som finns i den aktuella posten istället för att ett mail skickas ut till alla i databasen?

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)