webForumDet fria alternativet

Använder ni bokmärken?

Kontorsprogram

19 svar · 1 342 visningar · startad av oskars

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg
Frågan#1

Hej,

bokmärkesfunktion i webbläsare är bra. Men jag använder inte bokmärken för mer än att "den här sidan kan vara bra att lagra för framtida bruk". Vilket känns lite tråkigt. Jag tycker att det inte är så smidigt att ha den där sidebaren med bokmärken.

Det är mycket smidigare med "rullisten" i adressfältet. Där sparas ju dom senaste webbplatserna man varit inne på, men ju mer sidor man är inne på, desto fortare "försvinner" ju dom äldsta från listan, om ni förstår vad jag menar.

Jag vill ha mina fasta bokmärken i rullisten. Finns det nån sån funktion/addon till IE/FF eller liknande?

Mvh
Oskar

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

FF har ju den funktionen out of the box? Du kommer åt alla dina bokmärken genom adressfältet, det räcker med att skriva in några bokstäver från bokmärkesrubriken så kommer matchande bokmärken upp.

Det finns ytterligare ett sätt att hantera bokmärken på ett smart sätt i FF (behövs ingen addon heller), genom bokmärkesfältet. Jag har gjort så att jag har sparat adresser i bokmärkesfältet direkt (alltså inga undermappar), går in på Egenskaper för ett bokmärke och tar bort all information utom just webadressen. Nu lagras bara favicon:en och jag kan nu få många favicon:er brevid varandra (man kan flytta runt bokmärkesfältet genom att högerklicka och välja "Customize") och alla är klickbara. En snyggare uppradning av bokmärken helt enkelt.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bokmärken är ett måste för oss med dåligt minne och ett habegär av mer information.
Skapa undergrupper och lägg dem där så att det blir vettigt.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Opera gör så (också?). Själv har jag helt skippat bokmärken för sidor jag besöker ofta, och istället placerat de 9 vanligaste (Inklusive wF så klart) i "Speed Dial" samt ökat analet sparade adresser i minnet. För andra bokmärken använder jag dock delicious, så att jag kan tagga.

Taggar som nitro är inne på finns också out-of-the-box med FF numera. Det underlättar också när man snabbt ska komma åt vissa bokmärken.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Jag använder tillägget Xmarks till FF och har sorterat mina bokmärken i en massa undermappar. Xmarks gör att jag har samma uppsättning bokmärken oavsett vilket dator jag sitter på!

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Annat tips om det gäller några få sidor som du är inne på ofta.
Kör med länkar. Bara att dra ned dem till dess plats, redigera för att få ner namnet till lämplig storlek.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Ja, jag använder bokmärken ganska flitigt. Har f.n. prick 840 stycken som automatiskt synkas mellan de datorer jag använder.

Är du låst vid tanken att de alltid ska synas i adressfältets rullgardinsmeny eller är du öppen för andra lösningar (t.ex. Fastdial)?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Sök funktionen i FF's adressfältet är något som många underskattar eller är omedveten om.

* Den söker i historiken och i bokmärkena.
* Man kan skriva in flera ord och då får man dom "länkar" där alla orden finns med. (Har man ex. besökt min brute tidigare (länk i signaturen) och vill komma dit igen så kan man skriva in: mybrute gunnard så kommer den länken upp).

Sedan rekommenderas Xmarks som tidigare nämnts, då kan man enkelt syncka bokmärken mellan sina olika maskiner (man kan även synka lösenorden men gillar inte att lägga mina lösenord hos någonannan!).

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag har en websida lokalt på datorn med en ful table på, men med de sidor jag oftast besöker som vanliga textlänkar - givetvis som startsida. :)

nitro2k01 skrev:

Själv har jag helt skippat bokmärken för sidor jag besöker ofta, och istället placerat de 9 vanligaste (Inklusive wF så klart) i "Speed Dial" samt ökat analet sparade adresser i minnet.

Det där har jag funderat på att göra, men loggas man inte in på exempelvis wF varje gång då? Som jag fattat det tankar Opera hem en "ny" upplaga av sidorna varje gång man startar programmet så det syns om nåt förändrats? Eller? :q

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

:stefan: skrev:

Det där har jag funderat på att göra, men loggas man inte in på exempelvis wF varje gång då? Som jag fattat det tankar Opera hem en "ny" upplaga av sidorna varje gång man startar programmet så det syns om nåt förändrats? Eller? :q

Nej, du kan däremot manuellt uppdatera miniatyrbilderna. Jag har t ex en bild på DN.se från 3 juni (slutförvaring i Östhammar klart).
För att svara på frågan har jag en bunt bokmärken, men jag använder i stort sett aldrig själva menyn för dem utan har de mest för att de ska dyka upp automatiskt när jag skriver i adressfältet, sen använder jag Speed Dial mycket.

dAEk skrev:

...som automatiskt synkas mellan de datorer jag använder.

Plattforms- och/eller webbläsaroberoende? Hur? :q

DanneSt skrev:

Med Xmarks så kan man synka bokmärken mellan datorer, synkar FF bokmärken mellan XP, Win7 och Linux.

Skall enligt uppgift kunna synka bokmärken mellan FF, IE och Safari men detta har jag inte provat

GunnarD skrev:

Med Xmarks så kan man synka bokmärken mellan datorer, synkar FF bokmärken mellan XP, Win7 och Linux.

Jodå! Jag kör på 4 olika datorer med både XP och Vista.

GunnarD skrev:

Skall enligt uppgift kunna synka bokmärken mellan FF, IE och Safari men detta har jag inte provat

Jasså? Har inte jag hört nåt om, trodde Xmarks bara var till FF.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

DanneSt skrev:

Plattformsoberoende? Japp. Funkar kalas på Windows, Mac och Linux + mobilen. Det finns inbyggt i Opera och funkar således bara med Opera.

dAEk skrev:

Plattformsoberoende? Japp. Funkar kalas på Windows, Mac och Linux + mobilen. Det finns inbyggt i Opera och funkar således bara med Opera.

Sweet! Thx!

DanneSt skrev:

Jasså? Har inte jag hört nåt om, trodde Xmarks bara var till FF.

Här finns mera info: http://download.xmarks.com/download/all

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Foxmarks bytte bort namnet för en tid sedan... till XMarks, primärt för att inte så intimt förknippas med OpenSource och FF... antar jag. Min gissning. Jag gillar skarpt!!

För er med bara en dator, testa XMarks och ni får en backup av era bokmärken. varje dag. det ska inte underskattas!

Det finns bara ETT fel med XMarks... och det är att det inte fungerar med Thunderbird! Det vore sniffigt om man kunde synca adresser med mera mellan två elelr flera datorer på det viset. kanske även dela med kollegor!?

Medlem sedan juli 20091 inlägg

GunnarD skrev:

Sök funktionen i FF's adressfältet är något som många underskattar eller är omedveten om.

Ett tips om man vill komma åt bokmärken är att lägga till en asterisk * till sökorden, med ett blanksteg emellan. Då begränsas sökningen till bokmärken.

Andra specialtecken man kan använda är:
^ för att söka i historiken
+ för att söka bland taggade sidor
@ för att matcha på URL:er
# för att matcha på namnet eller taggen

Det går även att kombinera specialtecknen om man vill.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.bd618308
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)