webForumDet fria alternativet

Varför har Opera aldrig slagit igenom på riktigt?

Kontorsprogram

6 svar · 782 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Opera har varit först med många funktioner som ex flikar, mouse gestures, kunna ha sina favoritsidor när man öppnar ny flik (som safari har nu) och ett antal andra funktioner som jag inte kommer på nu. När Opera kom så var det den minsta webbläsaren och jag vet dom skröt med att den fick plats på en 1,44 MB disk, hur det är idag jämfört med andra läsare låter jag vara osagt men tror fortfarand den ligger i täten även där.

Fler tester har visat att Opera är den snabbaste av alla webbläsarna (iaf under Windows) samt säker/säkrast. Många klagomål har varit att Opera visar sidor konstigt men Opera har alltid föjlt webbstandarden.

Opera har även fått klagomål ang plugins vilket enligt Opera är en säkerhetsfråga då plugins kan påverka läsarens stabilitet samt säkerhet. Tycker Opera har det man behöver i grundutförandet men de enstaka gånger jag behöver något extra använder jag FF, fast tycker själv FF prestanda påverkas av flera plugins.

Vad är anledningen till att Opera aldrig slagit igenom på riktigt? Google Chrome verkar t.o.m klarat sig bättre trots det inte varit ute så länge vilket ifs kan bero på Googles hårda marknadsföring.

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg

När Firefox började ta in på användarandelar så var Opera fortfarande shareware och de insåg för sent att för att vinna användare krävs det att det är freeware. Tror detta är den största anledningen till varför Opera inte slagit igenom.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jo, reklamen i början var nog det stora hindret, i övrigt tyckte jag då och tycker fortfarande att Opera är långt bättre än samtliga alternativ - bara en sån sak som mouse gestures är jag gravt beroende av. Jag har hittat några halvtaffliga plugins till Firefox, men ingen som är lika bra som det inbyggda i Opera.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

dålig timing, jag har för mig det var så att när FF inte var så bra, då var Opera gratis, sedan när de fixade till så FF blev bra, då började de ta betalt för Opera, dubbel spik i kistan

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Danny skrev:

dålig timing, jag har för mig det var så att när FF inte var så bra, då var Opera gratis, sedan när de fixade till så FF blev bra, då började de ta betalt för Opera, dubbel spik i kistan

Nej, inte riktigt. Opera har varit shareware sen starten 1996. (På den tiden var det inget konstigt med att ta betalt för en webbläsare.) 2000 kom version 5.0 i en gratisversion med annonser. 2002 släpptes den allra första betan av det som skulle bli FF. 2004 släpptes första skarpa FF. 2005 skippade Opera annonserna i v 8.5.

Sett från en annan synvinkel så har IE vunnit mycket mark pga att den distribueras med Windows. FF har fått mycket stöd eftersom den är fri mjukvara. (Och jag tror många använde nästan enbart av den anledningen trots att FF fram till 3.0 hade enorma problem med minessläckor och till viss del rendreringshastighet) Opera har aldrig haft någon liknande naturlig spridningskraft. Och för att vara helt ärlig så var rendringen lite skakig fram till Opera 7.0/8.0, vilket iofs nog berodde mer på att folk inte designade sina sidor enligt standard och mindre på fel i Opera.
Det och antagandet att Opera fortfarande är reklambaserat/kostar gör nog att folk kanske undviker det.

Medlem sedan aug. 2004374 inlägg

Det saknas en bild/berättelse när det gäller Opera

IE ser/tänker vi på Microsoft och det kan ge olika bilder
Jag tror dessutom att en del ser IE och Internet som synonymer

FireFox - är det inte utamanaren, flera gäng entusiastiska och kunniga personer runt om i välden som ger allt. Det finns tillägg för allt, det är bara att välja (vilket inte alla uppskattar ska vi komma ihåg - de vill ha ett färdigt paket)

Safari är Apple/mac med den berättelsen och människorna runt om

Opera?
Ja, för mig är det ett rött O.
Inga människor och ingen berättelse
Jag gillar Opera men gillar 1Password bättre och eftersom det inte går att har till Opera så fick Opera stryka på foten till förmån för FireFox

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag använda Opera för första gången för ca 10 år sen, då var det ganska nytt, de hade precis introducerat flikar, vilket var tufft, men efter de hade så liten användarbas och standarderna på webben på den tiden var väldigt dålig, så funkade i princip ingen sida ordentligt i Opera. Det var bara Netscape eller Explorer som gällde. Jag fick sparka ut Opera ganska snabbt, använde det högst ett par gånger.

Sen efter ett tag började Opera ta betalt för sin webbläsare eller reklamfinansierad, vilket gjorde den ännu mer ointressant, har aldrig förstått varför folk använde Opera över huvud taget.

Nu använder jag bara Google Chrome, tycker den är den bästa nånsin, riktigt slimmad på allt klägg, och ruskigt snabb.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)