webForumDet fria alternativet

Gratis MS Access editor

15 svar · 768 visningar · startad av DanneSt

DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Är det någon som känner till en gratis MS Access Editor?
Jag har en gammal accessdatabas som nu behöver tillfogas ett ytterligare fält, men jag har ingen lust att installera Access 2000 på min burk och undrar därför om det finns någon smart liten editor för att gå in i en befintlig db och ändra värden/fält?

StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004828 inlägg

Har för mig att Open Office har stöd för Access-databaser

Jaa, just det! Tack för förslaget, men jag har ingen lust att installera hela OO heller på min burk.
Har precis ominstallerat min stationära och ska denna gång försöka hålla ner på antalet stora installationer av tjusiga programsviter som man bara använder en bråkdel av. Vill försöka hålla mig till det jag verkligen behöver! Gärna online-tjänster om det finns!

Men om det inte finns något annat förslag så är ju iaf OO gratis! :)

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Lägg ut databasen här, så kan jag fixa det åt dig :)

Quid skrev:

Lägg ut databasen här, så kan jag fixa det åt dig :)

Vore snällt! Men jag tror jag skickar den till dig via mail istället då det är en kunds databas och jag vill nog inte lägga ut den så allmänt. :l

Visst, skicka ett PM med detaljer så löser vi det!

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Annars kan du ju tanka hem VirtualPC och en XP-image och installera Access där, sedan kasta :)

Quid skrev:

Visst, skicka ett PM med detaljer så löser vi det!

Skickat!

headbug skrev:

Annars kan du ju tanka hem VirtualPC och en XP-image och installera Access där, sedan kasta :)

Åh herregud så avancerat det där lät! :OO
Då är det betydligt lättare att skicka till Quid! ;)
Hoppas bara att kunden inte vill lägga till ännu fler avdelningar... :l

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Om det är en avdelning som skall läggas till i databasen anser jag att den är felnormaliserad. ;-)
Ofrivillig kommentar från Lasp.

Lasp skrev:

Om det är en avdelning som skall läggas till i databasen anser jag att den är felnormaliserad. ;-)
Ofrivillig kommentar från Lasp.

Och nu fattar jag ingenting! :)
Db:n används till en webbplats och varje kolumn innehåller bara en rad vars innehåll byts ut av kunden... :l

Jo men då borde det vara en relaterad tabell som avdelning läggs i så att man inte måste införa en kolumn per avdelning.
Men det var mest en tanke, det lät bara fel att lägga till en kolumn av det slaget! ;-)

SaschMedlem sedan nov. 2002830 inlägg

Har för mig att det fanns ett tillägg till IIS:en som gör att man kan lägga till/ta bort genom ADODB i asp. Krävs tydligen vissa rättigheter som är svåra att få till om det ligger på ett externt webhotell. Googla...

Läste det sig? Jag fick aldrig någon databas...

Quid skrev:

Läste det sig? Jag fick aldrig någon databas...

Nä, jag såg att Outlook "spammade" bort den. Sitter på jobbet nu och har db:n hemma. Kommer ikväll!

johaseoMedlem sedan maj 2009250 inlägg

Det där med virtuella maskiner för att köra en fullvärdig testlicens ett tag var ju väldigt intressant ....

Virtuella maskiner är absolut rätt lösning för denna forma av tester. Då har man dessutom det hela färdigt till nästa gång med samma förutsättningar.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)