webForumDet fria alternativet

Avsnittsbrytningar i word

6 svar · 954 visningar · startad av Kalle M

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

Jag har ett dokument i Word på 4 sidor där vanliga sidbrytningar är gjorda. Det jag vill göra är att jag vill ha olika sidhuvuden på varje sida. För att lösa detta lägger jag in avsnittsbrytningar "Nästa sida".

Dokumentet jag vill lägga in det på har redan 4 sidor där sidbrytningar är gjorda. Är jag tvungen att ta bort varje sidbrytning och ersätta med avsnittsbrytning?

StefanBergfeldtMedlem sedan sep. 2004828 inlägg

Är inte 100% säker, men 98% iallafall.
Svaret är tyvärr JA

Men fyra sidor är väl inga problem?

Tänkte om man kan ersätta en sidbrytning med avsnittsbrytning men det verkar ej funka. Verkar bero lite grann hur man står med markören när man gör avsnittsbrytningen i 2007 och att det då funkar. Sparar jag som 2003 så verkar man vara tvungen att ta bort sidbrytningen och sedan göra avsnittsbrytningen.

Du kan ju ersätta specialtecken... Jag vet inte om sidbrytningar och avsnittsbrytningar finns med i listan där

Japp. 4 sidor e ju inga problem men lite jobbigare om man har 40 sidor :)

En fråga till:

Om man ha ett dokument med sidnumrering och vill att alla udda sidor ska ha sidnumrering som är justerad till höger och alla jämna sidor med numrering som är justerad vänster i sidfoten:

Jag går in manuellt och ställer mig på sidan 3 exempelvis och klickar ut "Länk till föregående" och sedan justerar numret till höger. Därefter går jag till sidan 4 och klickar ut länk till föregående och justerar numret till vänster.

Gör jag på rätt sätt eller finns det enklare metod?

Det låter som att det du håller på med är Desktop Publishing.
Du kanske skulle prova Publisher eller InDesign?

Word är en mycket bra ordbehandlare, men mycket begränsad för DTP.

151 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.91fd2ad2
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)