Jag behöver ofta använda "klistra in special" och "endast värde". Finns det något kortkommande man kan använda för att klistra in värde? Hade varit skönt att slippa alla extra klick innan eller efter man klistrat in.
Excel, klistra in special
9 svar · 5 817 visningar · startad av Nicrosoft
Vad jag vet så finns det inte något kortkommando utan du får spela in ett makro och koppla ett kortkommande till makrot.
Var rädd för det.. Tack :)
Är följande sätt enklare än det du gör nu? :
Sätt1:
Kopiera formeln med Ctrl C. Stå där värdena ska vara. Tryck Ctrl Alt V för att få fram klistra in special.
Dock e jag osäker om Ctrl Alt V funkar i 2003 men den funkar i min 2007.
Sätt2:
Stå på formeln som ska göras som värde och tryck F2. Tycker därefter F9.
Den befintliga formeln blir då ett värde. Dock kanske den inte e så bra om du vill ha en kopia på det hela. Prova dock.
Sätt3:
Markera formeln. Peka på markören så du ser den vita pilen när du står på formeln. Håll inne höger musknapp och dra dit du ska ha värdena.
Släpp sedan högermusknapp och välj sedan som "Värde" i rullgardinen.
Sätt4:
Kopiera formeln med Ctrl C.
Stå där värdet ska vara och klistra in med Ctrl V.
Klicka därefter på inklistringssymbolen som är vid cellen och välj "Värden".
Vilken passar bäst?
Nr 3 fick jag inte att fungera :)
Synd att F2 - F9 inte fungerar på flera markerade celler eller en kolumn, då kunde man kopiera hela kolumnen och gjort om den till värde och kopierat från den.
Det får nog bli ett makro eller ctrl c - ctrl v - "inklistringsalternativ" - värde.
"Sätt 1" verkar iof oxå bra om man bara får till att trycka ctrl+alt+V samtidgt på ett bra sätt. :)
Nr3:
Markera formeln.
Peka på långsidan eller kortsidan av markeringens kant (Inte inutu) tills du ser en vit pil med ett kors på. När du ser den vita pilen håller du ner "höger" musknapp och drar dit du ska ha värdet och släpper högerknappen. I rullgardinen kan du sedan välja "Värde".
Du drar och släpper alltså med höger musknapp.
Se bifogad bild.
Alternativ
Ett alternativ kan vara att skapa en verktygsknapp för detta och lägga i något av verktygsfälten. Bifogar en bild på hur ikonen ser ut.
Välj Visa/Verktygsfält/Anpassa Klicka sedan på Redigera så hittar du ikonen där
Tack, men anledningen är att slippa fara runt med musen för mycket eller att klara sig helt utan mus.
Sätt 5 (Utan mus):
Markera formeln och Ctrl C
Stå där värdet ska vara.
Tryck Shift F10 (Kortkommandot för högerklick) och välj klistra in special via pilarna på tangentbordet.
Tryck Enter när du är på Klistra in special.
Använd piltangenterna på tangentbordet och välj värden.
Tryck Enter.