En liten fundering. Jag testade att konvertera en Access 2000 mdb till Access 2002 mdb. Jag testade att köra och det gick rejält mycket snabbare så jag blev lite nyfiken varför. När jag sedan gick in i utforskaren så såg jag att filen var endast 3 mb stor och orginalet var 41 mb. Jag gick då in och kollade om jag kunde se om det var någon förlust i data men så vitt jag såg så fanns allting kvar... hur i himlen är det möjligt? Jag är inte så hemma på det här med databaser så det finns säkert en hemskt logisk förklaring till detta men om någon kan informera mig så skulle jag bli glad... har inte lyckats fomulera en sökning som ger resultat varken här eller på google :l
Konvertera Access 2000 till 2002 gör databasen mindre?
9 svar · 879 visningar · startad av Webslave
I alla Access databaser läggs det upp postytor som sedan inte återvinns när en post tas bort.
Man måste köra ett kommando, så finner du samma resultat i Access2000 Dvs storleken krymper mycket.
Kolla under verktyg.. komprimera.
Ahh... på så vis :) Då är det något som man border göra lite då och då alltså ;o) Tack för svaret!
I Access 2007 är komprimera/reparera funktionen borttagen och dessa filer tenderar att svälla rätt rejält.
Komprimera och repararera databas finns i Access 2007. Gå in under Officeknappen och välj Hantera och därefter Komprimera och reparera databas.
I Access 2007 är komprimera/reparera funktionen borttagen och dessa filer tenderar att svälla rätt rejält.
Du kan tom ställa in att den skall reparera och komprimera databasen varje gång den stängs...
En fundering:
Man kan ju som sagts både komprimera den när man själv vill och även som automatik när den stängs.
Varför finns det egentligen både en manuell variant och en automatik vid stängning?
Att man har en automatiskt beror på att folk aldrig körde komprimering annars.
Man bör ha en plan för alla databaser. Kontroll av poster och nycklar Inga tomma fält där det skall vara data, inga oavsiktliga dubletter osv.
Databaser kräver omvårdnad! De är de värda säger Lasp
Jo men varför finns den manuella kvar om man ändå kan ställa in den i automatik?
Jag har ibland inställt med automatik men jag har för mig att jag läst av någon MVP att det är typ väldigt obra. Hittar naturligtvis inte var jag läst detta just nu ... så ni får ta det för vad det är värt ...
Ett tips att använda istället:
http://www.tek-tips.com/faqs.cfm?fid=4998