webForumDet fria alternativet

Fireftp

3 svar · 650 visningar · startad av tanten

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Jag har sedan länge använt mig av Firefox´s Fireftp och det har fungerat klockrent. Men nu har något hänt den sista veckan, som gör att så fort jag ska använda det så uppför sig pekaren väldigt trögt. Det går knappt att röra den över skärmen.
Någon som varit med om det? Hur kan jag åtgärda det?
Det händer ingen annan stans.
Hoppas att jag nu hamnat i rätt forum...

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Ett av FireFox stora problem, som jag ser det, är att olika tillägg bryter ihop lite då och då i samband med uppgraderingar. Ibland lyckas man dessutom få in kombinationer av tillägg som tillsynes påverkar varandra

Iofs inte FireFox skuld oftast, men ändå.

Att någonting i FireFox börjar sluka all tillgänglig CPU-kraft (och får markören att bete sig som en snigel, och hindrar all verksamhet på burken) är ett ganska vanligt fenomen för mig - i mitt fall i samband med att jag stänger ner webbläsaren (dess process blir kvar och slukar CPU) eller i samband med att jag låter datorn vila en stund (i t.ex. Vänteläget). När detta händer har den "permanenta" lösningen i samtliga fall varit att inaktivera alla tillägg och starta om datorn, och efter det bara slå på tilläggen ett och ett efter behov. (att bara döda firefox-processen via aktivitetshanteraren hjälper också iofs, men bara tillfälligt eftersom rutinmässigt processdödande inte är sådär jätterekommendabelt om man vill ha en långsiktigt frisk och pigg maskin)

Till slut kommer det nya uppgraderingar, och eftersom "CPU-Slukar-problemet" kommer och går mellan, som jag tycker mig märka, olika uppdateringar så funkar det emellanåt bra, men ibland får man finna sig i att börja härja med tilläggen igen.

För mig är det priset jag får betala för att utnyttja FireFox med *många* tillägg på XP Professional...

tantenMedlem sedan nov. 20051 596 inlägg

Ja att det suger kraft i dagsläget har jag också märkt. :(
men när det gäller just ftp:n så blir det segt även om jag börjar med den direkt och inte gjort något annat innan.
Men jag ska testa med att stänga alla de andra tilläggen också, nästa gång jag ska skicka upp något. Så Tack för tipset.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Annars är FileZilla inte så dum den heller som lösning på just "kraftsugningsproblemet" problem, eftersom den är en separat applikation ;)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)