webForumDet fria alternativet

Har av misstag låst en access-databas. Hjälp!

Kontorsprogram

4 svar · 1 061 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Har gjort bort mig en aning. Arbetar för tillfället med en databas i Access. Jag trixade lite med inställningarna för den idag. Jag valde att dölja menyflikar och Navigeringsfält (använder Access 2007) och nu verkar den vara låst för all typ av redigering. Jag kommer inte åt tabeller, frågor eller rapporter. Jag kan bara öppna formulären från mitt menyformulär, men jag kan inte komma in i designläget för dem. Jag kan inte komma åt någonting. Bara öppna formulären och använda dem för att skriva mot tabellerna.

Jag kan använda databasen som den är men jag kan inte bygga vidare på den då jag inte kommer åt någonting. Under office-knappen kan jag bara välja att avsluta access, kommer inte åt inställningarna eller något.

Jag borde givetvis ha tagit en kopia av databasen och testat mot den, men jag trodde att det gick att bara gå in i inställningarna igen och välja att visa navigeringsfönstret och menyflikarna igen.

Kan man låsa upp databasen igen eller är det bara att börja om flera veckors arbete från början?

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Fast texten beskriver bara hur man får tillbaka navigeringsfönstret genom att gå in under inställningarna för databasen, men jag kommer inte åt inställningarna. Det finns inga alternativ under office-knappen.

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg

Håll ner shift när du öppnar databasen.

Inställningarna gör du sedan via Officeknappen/Accesalternativ/Aktuell databas. Där finns en rad olika inställningar för menyflikar, verktygsfält mm.

Tack Kalle! Jag hoppades att det fanns någon lösning på problemet men var rädd att det var kört. Nu kan jag dock andas ut.

Tack :)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)