webForumDet fria alternativet

Microsoft OneNote?

3 svar · 1 068 visningar · startad av LeonL

LeonLMedlem sedan dec. 20023 175 inlägg

Utforskade datorns förinstallerade program i dag, och öppnade OneNote för att se vad det var. Hade egentligen inte någon förhoppning om att det kunde vara nåt (hade hört om det förut, men inte mycket), men efter att ha klickat igenom det lite grann så har jag fått upp ögonen för programmet! Verkar ju riktigt användbart på något sätt.

Så jag undrar om ni använder OneNote, och hur ni isåfall använder det? Och till det tekniska, var sparas all information och hur gör man backups?

Ser även att programmet har textigenkänningsverktyg, så det är kanske en idé att ha ett ritbord eller något liknande till att ta anteckningar med? Särskilt när man är student och ska ta anteckningar på föreläsningar? (Å andra sidan så kanske man framstår som väldigt nördig, vi är ju så teknikkonservativa i Sverige. ;))

Har förstått att OneNote har varit känt länge, och att det är jag som har varit seg med att se potential i programmet. :)

Ni som har erfarenhet av programmet, dela med er! :bire

MattiMedlem sedan dec. 19993 781 inlägg

Jag använder Onenote 2007 till och från. Jag köpte en tablet förra hösten och Onenote är det absolut bästa alternativt när man för anteckningar (mha tablet-pennan). Som allmän PIM känner mig lite tveksam till programmet. Det är inte det att det är något fel på programmet - Onenote är ett av de få program som MS verkligen lyckats med - men jag har en tendens att dra upp Notepad++ (alltid igång) när jag hittar en intressant textsnutt eller ett citat. Allt sparas i en /txt-mapp på hårddisken (Flashfolder är ett måste för alla XP-användare). MLO, som jag också har på för det mesta, brukar också få agera "dumpningscentral" för allting inkommande.

För min egen del har jag haft mest nytta Onenote när det gäller research inför projekt. När jag påbörjade ett nytt projekt (jag tänker skriva en rätt nischad e-bok) för några veckor sedan inledde jag med skapa en ny "Workbook" (en rätt självförklarande skärmdump). Alla längre artiklar och längre textpassager som jag hittade om ämnet ifråga slänges in i Research&Notes. I Questions har jag alla frågor som dykt upp under insamlandet av uppgifter och som jag vill försöka besvara i boken. Products&Resources innehåller en förteckning av alla böcker, produkter och även webbplatser som på något sätt är relaterade till det jag tänker skriva om. Intressanta artiklar som jag hittar på nätet skriver jag ut direkt till Onenote via Firefox (jag får därmed en sparad kopia av webbsidan som jag sedan kan tagga och klassifiera i Onenote).

Så när jag använder programmet får det i första hand agera som ett digitalt "häfte" åt ett visst projekt. Det är smidigt att ha allting samlat på ett ställe. Samtidigt använder jag inte programmet i den utsträckning jag skulle kunna använda det - mest för att jag inte vill ha allting fastlåst till Onenote/Windows. Textfiler fungerar på alla plattformar. :)

[r] (Den här demo-videon sammanfattar rätt väl hur och till vad jag använder programmet)

MattiMedlem sedan dec. 19993 781 inlägg

Nyligen publicerat på Lifehacker:
http://lifehacker.com/5042429/microsoft-onenote-is-a-note+taking-power-tool

LeonLMedlem sedan dec. 20023 175 inlägg

Oj, hade missat ditt svar helt och hållet! Schysst med lite info! Visste inte att man kunde installera det till Windows Mobile också, så nu har jag gjort det. Får se hur väl det funkar. Har fortfarande inte fått igång användandet på en lagom nivå än. :)

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb