webForumDet fria alternativet

Pil upp och ner blir markering på tangentbordet

Kontorsprogram

2 svar · 1 201 visningar · startad av Yoda

Medlem sedan nov. 2002291 inlägg
Frågan#1

Hej!

Min dotter (1 år) älskar att trycka på tangentbordet. Dessvärre har hon lyckats ändra en inställning vilket gör att jag knappt kan arbeta vid datorn. När jag klickar med musen blir det en markering från där markören är till dit jag klickar. Går jag ner eller upp med pilarna blir det också en markering. Jag kan alltså inte flytta markören till ett annat ställe för då markeras allting.

Det som också är ändrat är att Caps Lock är tvärt om vad det brukar vara. När den är ON blir det gemener och när den är OFF blir det versaler.

Helskumt. Jag har löst det genom att lägga mina händer på tangentbordet, typ som min dotter gjorde. Då blev det vanligt igen.

Nu när jag sitter på jobbet blev det igen så där...jag vet inte vilka tangenter jag rörde... (känner mig som min mamma som brukar ringa mig och säga: jag vet inte vad som hände, jag gjorde ingenting, det bara blev så...). Jag har löst det igen nu med min dotters metod men det hade varit bra att veta hur man gör på riktigt.

Någon som vet?

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Låter som tröga tangenter (sticky keys på engelska). Tryck på shift 5 gånger (eller så var det 7) och stäng av.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Insert kan spöka en hel del på jobbets datasystem, just markeringsbiten blir precis som du beskriver.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)