webForumDet fria alternativet

Udda .bmp-problem i IE6 & IE7

14 svar · 709 visningar · startad av @nders

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Hej!

Jag har ramlat på ett udda problem i Internet Explorer - där vissa bilder vill sparas som untitled.bmp.

OBS! Det är inte det gamla cache-problemet som brukar vara boven i dramat när IE vill spara som bmp. Läs vidare!

Problemet verkar dyka upp då det finns svenska tecken i URL:en. Exempel:
Går inte att spara rätt: http://edvin.hi-def.se/Mer maj å en massa juni/slides/DSCN0300.JPG
Går att spara rätt: http://edvin.hi-def.se/DSCN0300.JPG

Jag rår inte över dessa URL:er - det är fotoalbumprogrammet JAlbum som skapar dem beroende på vad mapparna i albumet heter. Dessutom ska jag inte behöva bry mig om det...

Jag har testat på tre olika datorer med Windows XP, en med IE6 och två med IE7. Har ni samma problem med ovanstående bildlänkar?

Att byta webbläsare är inte ett alternativ. Jag använder gärna andra webbläsare - men detta handlar inte om mig. (Det är inte killen i filmen som har skrivit brevet!) :)

Jag hittar ingenting när jag letar med den där sökmotorn - och jag hittar heller ingenting som inte har med cache eller trasiga nedladdningar att göra.

Mvh och tpf,

HiDensityMedlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Fungerar prima i Firefox 3.
Fungerar även i Opera 9.
Och också i IE7.

Alla på WinXP.

Mellanslag på nätet känns ju som en stor NO NO tycker jag..

Ja, Firefox är såklart inga problem, inte heller Opera. Det är ju bra webbläsare. :)

Det är alltså när man högerklickar på bilden och väljer "Spara som" problemet dyker upp för mig. Du kan alltså spara båda ovanstående som DSCN0300.jpg?

Mvh

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Med WinXp och Ie7 har jag inga problem att välja Spara som... och spara bilden som DSCN0300.jpg.

Hmm... Fler? Jag har som sagt felet i alla tre datorer här hemma, där den med å i URL:en vill spara sig som untitled.bmp...

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Funkar fint med IE7 på XP här. Men bilderna du länkar till är ju jpeg-filer - du menar att IE ändå vill spara dom som .bmp?

metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg

Inga problem för mig heller. Testat på WinXP med IE 6 & 7.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

När jag provar med IE6 och XP i VirtualBox så är det inga problem med "Spara mål som..." (det har dock aldrig buggen rört, bara för klarhetens skull). Men däremot när jag klickar på länken och får upp bilden och högerklickar på den och väljer "Spara bild som..." så blir det bmp vid den första länken.

Buggen, som jag minns, kommer sig av att när bilden ritas upp så sker det ju i bmp-format (som allt annat i Windows) och eftersom bilden syns så finns ju det tillgängligt. För att man däremot ska kunna spara bilden som jpg så måste en jpg-kopia finnas tillgänglig - i cachen. Har inte en kopia av bilden sparats i cachen går den inte att spara i originalformat, utan bara bmp.

Frågan är ju då om Windows/IE inte klarar att spara saker i cachen om det är något annorlunda med filnamnet...

Jag provade lite mer och upptäckte att det är åäö som ställer till det.

Windows XP kör ju inte unicode som native, men det är ju unicode som används för specialtecken i urler...

Så om man själv urlkodar åäö i urlen, då funkar det:

http://edvin.hi-def.se/Mer maj å en massa juni/slides/DSCN0300.JPG

SPiN skrev:

Funkar fint med IE7 på XP här. Men bilderna du länkar till är ju jpeg-filer - du menar att IE ändå vill spara dom som .bmp?

Javisst. Det finns lite buggar i IE - sök på bmp i webbläsarforumet så får du se... :)

tydal skrev:

Jag provade lite mer och upptäckte att det är åäö som ställer till det.

Windows XP kör ju inte unicode som native, men det är ju unicode som används för specialtecken i urler...

Så om man själv urlkodar åäö i urlen, då funkar det

Det var ungefär det jag gissade, bara att jag inte har inbyggt urlkodning i min hjärna, så just det har jag inte testat. ;)

Någon som har en lösning på problemet? URL:erna och mapparna skapas alltså automatiskt på det viset baserat på namnet på bildgrupperna (folders) i JAlbum. Det enda sättet jag kan undvika detta är alltså att undvika åäö - men det vill jag inte. :)

Tack för hjälpen! :)

HiDensityMedlem sedan dec. 20051 420 inlägg

IE7 urlkodar ju.. min IE7 iaf... så där borde det ju funka oavsett..

@nders skrev:

Det enda sättet jag kan undvika detta är alltså att undvika åäö - men det vill jag inte. :)

Jag tycker du ska se tilla tt undvika specialtecken och mellanslag i mappar och filnamn. Och klarar inte programmet att fixa det så tycker jag du ska byta program :p

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Blir BMP på första i 4 XP och 1 Vista, både Ie 6 och Ie 7.

HiDensity skrev:

Jag tycker du ska se tilla tt undvika specialtecken och mellanslag i mappar och filnamn.

Jag använder inte det när det handlar om filer/mappar som jag ska lägga på Internet.

HiDensity skrev:

Och klarar inte programmet att fixa det så tycker jag du ska byta program :p

Jag har provat - men det finns inget program som är lika bra (dvs ger lika bra resultat).

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

@nders skrev:

Någon som har en lösning på problemet?

Lösningen är alltså att urlkoda åäö i utf-8 i länkarna. En enkel sak att fixa, men Jalbum verkar inte vara open source? I så fall får du nog köra ett litet search&replace-skript som går igenom alla html-filer som jag antar att den genererar?

De svenska tecknen i länkar ska bytas ut enligt följande:

å = %C3%A5
ä = %C3%A4
ö = %C3%B6
Å = %C3%85
Ä = %C3%84
Ö = %C3%96

tydal skrev:

I så fall får du nog köra ett litet search&replace-skript som går igenom alla html-filer som jag antar att den genererar?

De svenska tecknen i länkar ska bytas ut enligt följande:

å = %C3%A5
ä = %C3%A4
ö = %C3%B6
Å = %C3%85
Ä = %C3%84
Ö = %C3%96

Jag var inne på det också - om det nu inte finns något som fixar det som måste vara en bugg i IE...
Jag vill i så fall gå igenom alla html-filer i vald mapp och alla undermappar, samt göra lite replace - men bara i urlar i <a>-taggar. Grymt fånigt... =)

Jag funderar vidare - och det gör ju ni också! ;)

Nu lyckades jag hitta en "lösning" - även om det inte innebär att webbläsaren fungerar som den ska. ;)

Det finns tydligen en settingsfil som kan öppnas i valfri text-editor, där man kan sätta en urlencode-parameter - så just i detta fall med mitt fotoalbum, så fungerar det nu.

Jag slapp alltså bråka med replace:ande, men jag är inte riktigt nöjd med fil- och mappnamngivningen i jAlbum. Men nu funkar det!

Tack för hjälpen, allihopa! :)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)