På min arbetsplats så använder vi outlook mot en exchangeserver. Nu börjar mitt tilldelade utrymme bli fullt och det är dags att rensa bland mailen.
Jag kan tänka mig att slänga en hel del mail. Men mycket mail vill man ju också spara undan. Så då försökte jag mig på import/export funktionen och upptäckte då att exportera till fil -> till .pst fil alternativet var borttaget av säkerhetsskäl. Övriga alternativ (till excell och access) etc fungerar.
Jag jobbar på en stor organisation så det är inte läga att börja klaga, den väggen vill jag inte gå in i. Jag är dock administratör på min dator så jag kan lägga till och ta bort program om jag vill.
Är det någon som har ett tips på hur jag kan exportera några mappar med epost till någon form av viewer eller till ett annat outlook konto på en annan maskin på ett säkert sätt så jag inte tappar struktur och läsbarhet?
Nu vet jag inte om det funkar så när du kör Exchange, men kolla i C:\Users\<user>\AppData\Local\Microsoft\Outlook där Outlooks alla datafiler ligger.
MickeA.com skrev:
Nu vet jag inte om det funkar så när du kör Exchange, men kolla i C:\Users\<user>\AppData\Local\Microsoft\Outlook där Outlooks alla datafiler ligger.
Om du är ute efter en lokal pst-fil så lär det ju inte finnas någon om man kör exchange? Eller har jag fel?
Det är just detta de vill förhindra. Tydligen har folk gjort pst filer åt höger och vänster som de sedan har importerat ännu mer åt höger och vänster vilket tydligen får deras profiler att skita sig kapitalt i kvadrat vilket genererar på tok för mycket supportärenden så de har helt enkelt stängt av möjligheten att göra pst filer.
Så vad jag letar efter är väl ett annat sätt att exportera mail till ett bra format där jag sedemera kan vända på steken och importera till en annan outlook (eller mail-kikar-program) och där jag får med mig struktur och utseende och bifogningar etc. Typ.
fredriksk skrev:
Om du är ute efter en lokal pst-fil så lär det ju inte finnas någon om man kör exchange? Eller har jag fel?
Som jag sa, "Nu vet jag inte hur det funkar med Exchange..."
När man kör Imap t.ex. så skapas det ju ändå en pst fil för kontot där alla mail ligger cache'ade, så det var mer en gissning att det funkar på något liknande sätt med Exchange.
MickeA.com skrev:
Som jag sa, "Nu vet jag inte hur det funkar med Exchange..."
När man kör Imap t.ex. så skapas det ju ändå en pst fil för kontot där alla mail ligger cache'ade, så det var mer en gissning att det funkar på något liknande sätt med Exchange.
Nepp... hittar minsan ingen pst fil bland övriga filer i denna mapp. Tror som sagt inte det skapas någon lokalt.. Allt ligger på exchange-servern