Går det att kombinera ett "stacked column"-diagram med ett linjediagram?
Jag vill alltså att vissa värden skall visas som staplar och vissa som linjer. Går det?
PS. Excel 2003
2 svar · 4 913 visningar · startad av Web-Tor
Går det att kombinera ett "stacked column"-diagram med ett linjediagram?
Jag vill alltså att vissa värden skall visas som staplar och vissa som linjer. Går det?
PS. Excel 2003
infoga->diagram, gå till fliken "anpassade". Där kan du välja att visa en dataserie som stapel och en som linje (linje->kolumn).
Om du vill använda staplade staplar så tror jag inte att det finns något färdigt diagram. Men du kan naturligtvis fixa grunddata och skapa ett diagram manuellt.
Om du vill ha linjen staplad så gör du i ordning en datatabell med med 3 kolumner. Den först är rubrikerna, den andra är stapelns data och i den tredje summerar du data för stapeln+linje. Sen skapar du helt enkelt ett "linje->kolumn" diagram utifrån din tabell.
Vill du ha 2 staplade "kolumner" och en vanlig linje så:
Skapa en tabell med en rubrikkolumn och tre datakolumner. Den första datakolumnen är bottenstapeln, i den andra summerar du data för bottenstapeln+toppstapel och i den tredje har du data för linjen. Skapa ett "linje->kolumn" diagram. Dubbelklicka på en av staplarna, gå till fliken alternativ och ändra överlappning till 100%. Ändra serieordningen på fliken "serieordning" om det behövs.
MindreVetande skrev:
Vill du ha 2 staplade "kolumner" och en vanlig linje så...
Fullkomligt lysande!
Trodde faktiskt inte att jag skulle få ett så bra svar. :)