YodaMedlem sedan nov. 2002291 inlägg Hej!
Jag har ett em-tips som jag tänkte göra en rättningsmall till. Jag har fyra om-formler som fungerar. Dessa vill jag binda ihop i en eller-formel men får inte ihop det.
=OM(OCH(Owe!J8=Resultat!J8;Owe!L8=Resultat!L8);3;0)
=OM(OCH(Owe!J8=Owe!L8;Resultat!L8=Resultat!J8);1;0)
=OM(OCH(Owe!J8>Owe!L8;Resultat!J8>Resultat!L8);1;0)
=OM(OCH(Owe!J8<Owe!L8;Resultat!J8<Resultat!L8);1;0)
Första är om man tippat exakt rätt resultat, då får man 3 poäng.
Andra är om man tippat rätt tecken, ett X, då får man 1 poäng.
Tredje är om man tippat rätt tecken, en 1:a, då får man 1 poäng.
Fjärde är om man tippat rätt tecken, en 2:a, då får man 1 poäng.
Antingen infaller den ena eller andra eller tredje eller fjärde och då tänker jag mig en eller-sats. Men jag får inte ihop det.
Jag har skrivit så här:
=eller(OM(OCH(Owe!J8=Resultat!J8;Owe!L8=Resultat!L8);3;0); OM(OCH(Titti!J8=Titti!L8;Resultat!L8=Resultat!J8);1;0); OM(OCH(Karin!J8>Karin!L8;Resultat!J8>Resultat!L8);1;0); OM(OCH(Peter!J8<Peter!L8;Resultat!J8<Resultat!L8);1;0))
Men då returnerar den "falskt" eller "sant". Jag vill ju att det ska komma upp en 3:a eller en 1:a eller en 0:a. Inget annat.
Någon som har förslag?
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg du får sätta en if runt hela uttrycket.
=if(ditt uttryck;värde om sant;värde om falskt)
YodaMedlem sedan nov. 2002291 inlägg Okej, fast jag ska ju ha in två olika värden om det är sant. Får inte till det. Just nu har jag så här:
=OM(ELLER(OCH(Owe!J8=Owe!L8;Resultat!L8=Resultat!J8);OCH(Owe!J8>Owe!L8;Resultat!J8>Resultat!L8);OCH(Owe!J8<Owe!L8;Resultat!J8<Resultat!L8));1;0)
Och då får jag en 1:a om något av värdena är sanna eller också 0. Men jag ska ju ha in om man har exakt rätt resultat också och då ska det returneras en 3:a. Den här formeln ska också in:
=OM(OCH(Owe!J8=Resultat!J8;Owe!L8=Resultat!L8);3;0)
Hur får jag in det då?
/Christin
TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg Byt ut ettan mot den formeln då. Utan =-tecknet förstås.
Förutsätter att dina första formler är korrekta (vet inte riktigt vad du vill göra).
Börja med din första formel (exakt rätt=3p) och sätt in din ellerformel istället för nollan. Då körs inte den delen av formeln om "exakt rätt" vilkoret är uppfyllt
=OM(OCH(owe!J8=resultat!J8;owe!L8=resultat!L8);3;OM(ELLER(OCH(owe!J8=owe!L8;resultat!L8=resultat!J8);OCH(owe!J8>owe!L8;resultat!J8>resultat!L8);OCH(owe!J8<owe!L8;resultat!J8<resultat!L8));1;0))
Du kan även förenkla "ellerformeln" (villkoren kan väl inte vara sanna samtidigt?)
(owe!J8=owe!L8)*(resultat!L8=resultat!J8)+(owe!J8>owe!L8)*(resultat!J8>resultat!L8)+(owe!J8<owe!L8)*(resultat!J8<resultat!L8)
vilket ger en marginellt kortare formel:
=OM(OCH(owe!J8=resultat!J8;owe!L8=resultat!L8);3;(owe!J8=owe!L8)*(resultat!L8=resultat!J8)+(owe!J8>owe!L8)*(resultat!J8>resultat!L8)+(owe!J8<owe!L8)*(resultat!J8<resultat!L8))
eller:
=OM((owe!J8=resultat!J8)*(owe!L8=resultat!L8);3;(owe!J8=owe!L8)*(resultat!L8=resultat!J8)+(owe!J8>owe!L8)*(resultat!J8>resultat!L8)+(owe!J8<owe!L8)*(resultat!J8<resultat!L8))