webForumDet fria alternativet

sammanfoga txt-filer

7 svar · 1 187 visningar · startad av samot79

samot79Medlem sedan mars 200793 inlägg

Hej,

Jag importerar data till SQL från TXT-filer. Nu måste jag ta fil för fil och har ca: 300 filer som skall importeras.. Någon som vet ifall det finns en lösning som plockar ut varje rad i varje txt-fil och lägger raderna i en gemensam fil?? Så att det endast behöver laddas en fil.

Väldigt tacksam för hjälp!

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Om du kan programmera så gör du ett liknande program rätt så snabbt.

Hej,

Mina kunskaper i programmering är små. Vilket språk föreslår du? Tror du att det kan finnas gratisprogram på webben nånstans att hämta?

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

http://www.tucows.com/preview/373437

Hittade den där efter ett lite googlande.

googla med passande sökord, t ex "concatenate text files" eller liknande.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Det går jättelätt att merga filer med kommandotolken i Windows.

1. Start > kör cmd
  2. Gå till rätt katalog. Det gör du lämpligen genom att skriva cd*[mellanslag]* och sedan dra och släppa mappen i fråga över fönstret, för att sedan trycka enter
  3. Skriva copy /a *.sql output.sql Har filerna någon annan ändelse, korrigera därefter.

Tack för all hjälp, det första programmet fick jag inte att fungera. Fick någon felsignal och ombads kontakta tillverkaren.

Jag fick inte till det att merga filerna via kommandotolken heller. Det var inga problem att lägga in en fil till en ny, men när jag sedan skulle kopiera nästa fick jag frågan om filen skulle skrivas. Måste jag skriva en rad för varje fil som skall kopieras över?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

När jag skriver *.sql så är det exakt vad du skriva. Alltså en enda rad som ser ut precis som i inlägget ovan. (Alt. *.txt om dina filer heter så)

herregud vad smidigt,

tusen tack för hjälpen!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)