webForumDet fria alternativet

Outlookbackup

4 svar · 688 visningar · startad av sadsmile

sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg

Jag använder mig av Personal Folder Backup för att göra backup av mail med mera i Outlook (2007).

På sista tiden så har det dock krånglat en hel del när jag kör backupen (gör det varje dag). Jag får ett felmeddelande som säger följande:

”Det går inte att kopiera Outlook. Det går inte att få åtkomst till filen eftersom en annan process har låst en del av filen.”

Som vanligt så tror jag det värsta och misstänker att något mindre trevligt program har installerats utan mitt medvetande på min dator och nu använder Outlook till att t.ex. spamma. Körningar med Ad-aware och andra program ger dock inga resultat.

Jag har kollat och det ser inte ut som om Outlook är igång när backupen körs. Min fråga är därför nu, varför får jag detta felmeddelande och vad kan jag göra för att lösa det hela.

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

Säkert på att det inte ligger en process igång som heter "outlook.exe" även om du stängt ner Outlook? (Kolla i aktivitetshantararen).

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

har du något indexerings program igång? google desktop search, x1, eller microsofts egna ?

sadsmileMedlem sedan jan. 2002177 inlägg

Stoffe... Råkade för en tid sedan installera (mer eller mindre av misstag) Microsofts egna indexeringsprogram.

Det är kanske det som spökar nu. Får undersöka det lite närmre. Tack för tipset!!

Sjodahl, självklart så har jag kollat (flera gånger) att Outlook inte är igång. Skulle jag inte ha gjort det så skulle jag inte heller har skrivit att jag hade gjort det. Förövrigt så skall man inte lita på Aktivitetshanteraren (som du tipsade om). Jag använder mig av kraftfullare processhanterare.

SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg

sadsmile skrev:

Sjodahl, självklart så har jag kollat (flera gånger) att Outlook inte är igång. Skulle jag inte ha gjort det så skulle jag inte heller har skrivit att jag hade gjort det. Förövrigt så skall man inte lita på Aktivitetshanteraren (som du tipsade om). Jag använder mig av kraftfullare processhanterare.

Okej tar tillbaka hela inlägget, dumt sagt av mig!
Usch och fy för Aktivitetshanteraren. :e
Kan du inte bara kolla i det kraftfulla programmet vad som låser den då? ; )

265 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
127 ms — hämta forumlista (db)
124 ms — hämta statistik (db)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)