webForumDet fria alternativet

Nu är det bestämt

20 svar · 1 193 visningar · startad av Lasp

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

ISO har nu bestämt sig för att det skall finnas två standards för dokument!
Bara så att vi vet.
Om ni inte vet vad jag pratar om så har någon försökt (och nu lyckats) köpa sig in med en standard.
:r
Bedrövligt :bla

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Va? :q

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

ooxml. :]

SydMedlem sedan feb. 2004489 inlägg

Bedrövligt var ordet.

Läsning om du har trist på jobbet:

Tjugo anledningar varför du nog inte vill ha OOXML som standard:
http://www.noooxml.org/open:rejectooxmlnow

"Why isn't Microsoft extending ODF instead of reinventing a bad wheel ? Customers would benefit a great deal of a single standard".
http://ooxmlisdefectivebydesign.blogspot.com/

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det kanske inte är helt kört!!
http://www.idg.se/2.1085/1.153425
Men riktigt bra är det inte!

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det var samma sak för några månader sedan. Då gick ju omröstningen igenom, men sedan sköts den upp igen. Det finns många stora aktörer inblandade här, både på ja- och nej-sidan. Oschyssta metoder förekommer GARANTERAT på båda sidorna och Microsoft är absolut inte den aktören med mest pengar.

Skillnaden är att Microsoft tagit ett medvetet beslut om att inte kommentera frågan, medan "förlorarna" skriker och skränar i vanlig ordning.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

legis skrev:

Det var samma sak för några månader sedan. Då gick ju omröstningen igenom, men sedan sköts den upp igen. Det finns många stora aktörer inblandade här, både på ja- och nej-sidan. Oschyssta metoder förekommer GARANTERAT på båda sidorna och Microsoft är absolut inte den aktören med mest pengar.

Skillnaden är att Microsoft tagit ett medvetet beslut om att inte kommentera frågan, medan "förlorarna" skriker och skränar i vanlig ordning.

Och att vara tyst och inte kommentera frågan menar du är något positivt? Spär ju bara på misstankarna imho.

Gein skrev:

Och att vara tyst och inte kommentera frågan menar du är något positivt? Spär ju bara på misstankarna imho.

Där missuppfattade du mig. Microsoft har valt att inte gå ut och sprida en massa dynga till höger och vänster och dra upp alla möjliga överträdelser andra sidan har gjort. Till vad nytta tjänar det att argumentera om petitesser när man är i en position som Microsoft? Oavsett vad man säger vänds det till något som är fel ändå, vilket din kommentar också indikerar.

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Var det då Microsoft pröjsade en massa folk för att rösta annorlunda?

HiDensityMedlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Okkido skrev:

Ja, i princip.

Okkido skrev:

Nej. Det fanns lobbying från båda hållen och faktiskt mest emot, men det utgick ingen betalning för att rösta åt ett speciellt håll även om motståndare mot standarden så gärna vill sprida den informationen.

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

legis skrev:

Nej. Det fanns lobbying från båda hållen och faktiskt mest emot, men det utgick ingen betalning för att rösta åt ett speciellt håll även om motståndare mot standarden så gärna vill sprida den informationen.

Fast det var faktiskt inte en motståndare som berättade denna information, och det var möjligen ingen betalning i sig, utan snarare utpressning.

Okkido skrev:

Fast det var faktiskt inte en motståndare som berättade denna information, och det var möjligen ingen betalning i sig, utan snarare utpressning.

Om du syftar på IDG-artikeln ser jag det som ett syftningsfel. De menar inte att det är personen som röstat för, det är norska kommittén som röstat för.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

legis skrev:

Ser du någon som helst fördel med OOXML framför ODF?

Hur kommer det sig att du alltid är så odelat positiv till precis allt som kommer från Microsoft? Jag är rätt säker på att inte ens folk som jobbar på Microsoft är lika ivrigt flaggviftande som du är.

sgtpepper skrev:

Ser du någon som helst fördel med OOXML framför ODF?

Hur kommer det sig att du alltid är så odelat positiv till precis allt som kommer från Microsoft? Jag är rätt säker på att inte ens folk som jobbar på Microsoft är lika ivrigt flaggviftande som du är.

Nja, jag tycker mest att det behövs en liten motpol till den något populära, fast minskande, attityden att vara emot Microsoft ;)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

sgtpepper skrev:

Jag är rätt säker på att inte ens folk som jobbar på Microsoft är lika ivrigt flaggviftande som du är.

Det där faller väl i samma mening med tanke på att legis jobbar just där?

SirPeter skrev:

Det där faller väl i samma mening med tanke på att legis jobbar just där?

Vaddå "med tanke på"? Menar du att det är någon slags allmän vetskap eller?

Ingenstans har legis meddelat att han jobbar på Microsoft. Tack för informationen dock, det är ju intressant att känna till detta faktum när man läser hans inlägg i diverse Microsoftrelaterade debatter.

sgtpepper skrev:

Vaddå "med tanke på"? Menar du att det är någon slags allmän vetskap eller?

Ingenstans har legis meddelat att han jobbar på Microsoft. Tack för informationen dock, det är ju intressant att känna till detta faktum när man läser hans inlägg i diverse Microsoftrelaterade debatter.

Jag har nämnt det själva i minst två andra trådar. Jag brukar dock försöka hålla mig till att kommentera saker som jag anser vara helt fel, eller för att påvisa motsatsen mot vad någon skriver. Jag tänker inte hävda att jag är objektiv, men jag försöker iaf att inte verka fanatisk (vilket jag absolut inte är). En gång i tiden var jag själv en "MS-hatare" och vägrade använda någonting som kom från det företaget. Verkligheten trillar dock på en förr eller senare, företaget är inte så farligt.

legis skrev:

Jag har nämnt det själva i minst två andra trådar. Jag brukar dock försöka hålla mig till att kommentera saker som jag anser vara helt fel, eller för att påvisa motsatsen mot vad någon skriver. Jag tänker inte hävda att jag är objektiv, men jag försöker iaf att inte verka fanatisk (vilket jag absolut inte är). En gång i tiden var jag själv en "MS-hatare" och vägrade använda någonting som kom från det företaget. Verkligheten trillar dock på en förr eller senare, företaget är inte så farligt.

Jag är ingen Microsoft-hatare, däremot så har jag svårt att se hur något gott skulle kunna komma ut ur OOXML vs. ODF-striden.

Och för tydlighetens skull så skall väl jag säga att jag jobbar på IBM. Det är vi som står för kärlek, omtanke och ODF. Och hjälper kunder att hålla nere sina MS-licenskostnader: http://www.ibm.com/software/info/liberate ;)

sgtpepper skrev:

Jag är ingen Microsoft-hatare, däremot så har jag svårt att se hur något gott skulle kunna komma ut ur OOXML vs. ODF-striden.

Kollar du ovan, så har jag varken sagt något för eller emot någon av standarderna. Jag har kommenterat rykten som så gärna sprids. Jag kunde inte bry mig mindre om denna standarden om jag ska vara ärlig, mina uppgifter ligger på annat håll :)

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)