rubikMedlem sedan mars 20081 inlägg Har lagt in en bild som sidhuvud i excel (versionen från 2003). Och jag skulle vilja se den bilden medan jag arbetar med dokumentet. Man kan ju se den om man förhandsgrandskar men jag vill kunna se den hela tiden för att kunna skriva saker på speciella delar av bilden.
Någon som vet hur jag skall göra för att bilden skall synas hela tiden?
Det är nog inte meningen att det skall gå. Så vitt jag vet skapas sidhuvudet/sidfoten i sammband med utskriften, precis som utskriftsområden osv. Om det skall bete sig som du vill så måste du nog göra ett gammaldags "fusk-sidhuvud", precis som man fick göra i äldre excel om man ville ha en bild i sidhuvudet.
Lägg in bilden i den översta raden på bladet och anpassa höjd så att det får plats (slå ihop celler om du vill).
Sedan går du till "arkiv->utskriftsformat->blad". I "rader överst" skriver du in $1:$1 eller markerar den översta raden.
Nu hamnar bilden alltid överst (om du håller dig till de första kolumnerna, annars får du skriva in en ny för varje "sidspalt"). Bilden hamnar längre ner på sidan än vad den skulle ha grort vid ett riktigt sidhuvud. Om du trixar med utskriftsmarginaler kan du få det ganska likt ett riktigt sidhuvud.
Är det något slags formulär? Då kan du ju skydda cellerna ordentligt också.
Hursomhelst, det här är en ganska usel variant som användes innan det gick att lägga in bilder i excels sidhuvud. Intressant att frågan kommer upp nu när excel äntligen tillåter bilder i sidhuvudet :OO
******tillägg*******
du vill nog markera rad 2 och gå till "Fönster->lås fönster" också