webForumDet fria alternativet

Fråga om Thunderbird

4 svar · 547 visningar · startad av Eclipse

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/

Jag undrar om detta med spamfilter i e-postprogrammet. När man går igenom gamla mail och manuellt markerar brev som spam så ska programmet "lära sig" att se vilka brev som är av spamkarraktär.

Hur bra funkar detta på en skala...

Sen undrar jag, om jag har flera konton är dessa lärdomar "globala" i den mening att de gäller för alla konton eller är de olika för olika konton...?

TengbladMedlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Lärdomen är global ja, hos mig funkar filtret kalas, väldigt få spam som inte hamnar i spamkorgen :)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag tycker det lär sig bra, efter ett tag (!). Körde först med Outlook med SpamBayes och lärde in det direkt på över 4000 spam jag hade sparat, så det funkade bra redan från början. Men när jag började med Thunderbird så hade jag inte så mycket att lära in från så i början gick det sisådär. Några veckor senare tyckte jag att det borde ha lärt sig men det funkade fortfarande lite halvdant tyckte jag. Men, efter ytterligare veckor så började det funka bra och det har bara blivit bättre. Nu funkar det faktiskt riktigt skitbra. Det är typ aldrig den filtrer bort något som inte ska bort. Händer ibland att den inte tar något spam men det händer så sällan så stör inte. Hellre det än att den tar för mycket.

Sammanfattningsvis kan sägas då att: Det är bra när man lärt det var skåpet skall stå!

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

OK, det låter lovande... Jag har inte varit så noga med att lära ut... Jag har accepterat mina spam i inkorgen och egentligen inte brytt mig så mycket om det. Jag menar, dom ligger där och de stör egentligen inte så mycket. Inte mig i alla fall.

På senare tid har jag noterat väldigt mycket brev på ryska, väldigt många 2-radersbrev med nån brud som är lonley och som vill byta foton. Även väldigt många klassiska nigeriabrev i ny utformning. Dessa typer av brev har förvånat mig en aning.

Tydligen måste i alla fall någon tycka synd om alla dessa änkor som ärvt massa miljoner i någon avlägsen republik att det ska vara lönande att fortsätta skicka dessa brev.

Förresten, måste operatörerna tillåta alla dessa brev att passera i deras system...!?

En ny typ av brev är de som har avsändare som är samma som adressaten.

En gång fick jag bokningsbekräftelse från en flygresa filtrerad ner i spamkorgen. Det var lite problematiskt... Men det är ända gången.

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Operatörerna kör ofta med egna spamfilter för att redan där lätta på trycket.

Men Thunderbirds spamfilter är kanonbra, lär sig kvickt och korrekt - väldigt sällan jag hittar "fel" brev i skräpkorgen.

När jag formatterade om nyligen backupade jag filer enligt instruktioner på Mozillas web och filtrets lärdomar följde med. (y)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)