Har problem att öppna vissa sidor på webbläsaren, andra sidor går snabbt. Vad kan det bero på
öppna internet-sidor
10 svar · 652 visningar · startad av Midnightstar
Vad som helst.
Websidan är slö, många tittar på den, den är stor, din maskin är dålig, en router är trasig och trafiken tar en fallback-väg, det regnar så att en radio-länk får gå ner i hastighet, din granne bestämmer sig för att dra ner en linux-dist eller så hade du bara otur...
Har en hyfsta bra maskin och routern är nybytt, webbsidorna som är snabbast är de med troligtvis mest folk inne så det finns ingen logik i det. Har du något vettigt tips att komma med ?
Enkel felsökning: testa utan routern. Återkom sedan med resultatet.
Funkar hur bra som helst utan router. Routern är ny, en Siemens Gigaset och det jag gjort är att jag igår var i kontakt med Siemens support, gick igenom inställningarna och laddade ner senaste uppgraderingen och i övrigt kört nätverkskonfigurering på båda datorerna.
Jag har precis samma problem som dig. Kör också med en Siemens-router som på något sätt slöar ner vissa sidor. Har fortfarande inte kommit fram till vad som är problemet.
Inte något slags filter som är på som är segt att gå igenom`?
Har fixat två saker som gjorde att det snabbade upp rejält, uppgraderingen i routern blev inte rätt, den är ok nu och sen inst. jag Superantispyware och scannade datorn, hittade rätt mycket skit, tog bort detta och sen har det gått som tåget med bägge datorerna samtidigt.
Midnightstar skrev:
Har du något vettigt tips att komma med ?
Jag tyckte alla mina tips var vettiga, jämfört med frågan :h
Lite OT: Om det tar tid för webbläsaren att få första kontakten med en webbplats (brukar stå "contacting...." länge nere till vänster i "statusbaren" när det är så) så är det ofta domännamnsservern (DNS) hos internetleverantören man har som är seg. Dvs det tar tid för den att göra om domännamnet som man söker till ett IP-anrop.
Då kan det löna sig att lägga in någon annans DNS i routern (om man använder en sån) eller direkt i datorn. Jag använder ofta http://opendns.com som kostar noll. Deras dns hittas här: https://www.opendns.com/start och är 208.67.222.222 och 208.67.220.220.
Har lagt in dom nu och det verkar som det gör öppningarna lite snabbare. Hade ett tag funderingar på om modemet kunde va skyldigt också, men jag lägger ner dom misstankarna nu.
Stort tack ;)