webForumDet fria alternativet

Preludium för en ny version av IE

3 svar · 381 visningar · startad av jarvklo

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Sweet! Har bara hunnit läsa första länken ännu men det såg väldigt, väldigt lovande ut! Sen återstår det ju att se hur det blir. ;)

Bra att de skippade meta-taggen till slut. Det blev ju ett jäkla liv både till höger och vänster när de planerna såg ljuset. Himla skönt att man slipper lägga in IE 8-specifika saker i markup-koden (eller på serversidan) för det skulle kännas som ett steg bakåt i.o.m. att webbläsarna fått vettigt stöd för JS, CSS etc. På ett sätt kan jag förstå de planerna fast ändå inte.

Nåja, nog med svammel nu. Går det att köra in betan utan att den ersätter 7:an? Antagligen inte men jag frågar ändå.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Jag såg precis den lilla filmen om Ajax Navigation.
En kanske lite löjlig fråga är om detta är en ren implementering från HTML5-specifikationen?
Om så är fallet så blir jag glad eftersom det verkligen är ett bevis på att WHATWG gör stora framsteg. :)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Troxy skrev:

En kanske lite löjlig fråga är om detta är en ren implementering från HTML5-specifikationen?

Nej. Det är samma gamla Trident.

Däremot har de börjat implementera delar från HTML5: DOM storage, postMessage och hashchanged, fast åtminstone DOM storage är inte enligt spec (async med några metoder som inte är i HTML5 medan API:et borde vara sync enligt HTML5) och är implementerat enligt en gammal revision av HTML5 (vilket är förståeligt).

Utöver det har de ändrat detaljer i sin HTML parser som gör att IE8 är ännu längre ifrån HTML5 och andra webbläsare (IE8 kastar bort "ogiltiga" (vad det nu betyder?) attribut och attribut utan explicit ='' (förutom boolean-attribut)).

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)