webForumDet fria alternativet

Hantera tabbar i Word 2007

3 svar · 6 551 visningar · startad av snoopie

snoopieMedlem sedan okt. 200186 inlägg

Hej,

sitter och håller på att stila till ett färdigkskrivet arbete i Word 2007 men blir tokig på det nya utseendet. Det jag för tillfället letat mig galen på är hur man hanterar tabbar. Tidigare vill jag minnas att man kunde gå in på typ Format/Tabbar och därigenom sätta avstånd för tabbar osv.

Visst fungerar det att snabbt använda linjalen, men jag eftersöker fler funktioner som t.ex. den där man fixar punkter mellan tabbarna. Om jag är dålig på att förklara så fixar jag med innehållsförteckningen och vill att det ska se ut såhär:

Inledning.......................................................................... 3
Frågeställning.................................................................... 4

o.s.v.

Det är omsidigt att fylla i punkterna "manuellt" och blir dessutom inte helt jämnt.

Någon? :)

TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg

Varför inte använda den inbyggda funktionen för innehållsförteckning? Tabbar är inte rätt metod - Om du byter till ett annat teckensnitt eller storlek kan du få in konstiga radbrytningar.

DrydenMedlem sedan aug. 200212 245 inlägg

Exakt, den funktionen är guld men utgår ju också från att man använt rubriknivåer och brödtext så att Word förstår det.

Kalle MMedlem sedan mars 20041 938 inlägg

Vill du ändra till en utfyllnadstabb så dubbelklickar du på tabben på linjalen och kan välja utfyllnad. Om du nu inte ska skapa rubriknivåer och använda den inbyggda innehållsförteckningen.

Genererad på 372 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb