Jag har Office 2007 och försöker öppna en xlsx-fil från en sida på nätet. Men jag får bara "The page cannot be found" trots att jag VET att adressen är helt korrekt.
Är det någon som kan komma på en logisk förklaring till detta?
*förvirrad*
6 svar · 9 636 visningar · startad av annesophie
Jag har Office 2007 och försöker öppna en xlsx-fil från en sida på nätet. Men jag får bara "The page cannot be found" trots att jag VET att adressen är helt korrekt.
Är det någon som kan komma på en logisk förklaring till detta?
*förvirrad*
Låter som att du har fel adress :) Kolla skiftläge på filnamnet, se till att den inte har åäö eller liknande, etc. Oavsett vilket är det knappast kontorsprogrammet det är fel på.
red. Teoretiskt kan det förstås vara nåt knas i webbläsaren. Prova en annan.
spango skrev:
Låter som att du har fel adress :) Kolla skiftläge på filnamnet, se till att den inte har åäö eller liknande, etc. Oavsett vilket är det knappast kontorsprogrammet det är fel på.
red. Teoretiskt kan det förstås vara nåt knas i webbläsaren. Prova en annan.
Nej, det är definitivt inte fel adress. Har testat med andra filer som ligger i samma mapp som denna fil (och har samma adress förutom filnamnet) och det funkar perfekt. Det är bara denna enda fil som inte funkar.
Jag ändrade tom det redan enkla namnet till "abc.xlsx" för säkerhets skull men icke.
Testade även Firefox och det funkar inte heller.
Går jag via Utforskaren in i mappen där filen ligger så kan jag öppna den utan problem.
*suckar*
Kollade nu properties på filen men det ser helt ok ut.
Då låter det som om webbservern har någon konstig inställning (än om det är udda, den borde ge något annat felmeddelande än 404). Kan du få webbservern att göra en directory listing på katalogen och se om du kommer in via länken som borde ploppa upp där? Kan vara nåt subtilt fel som gör att man inte kommer åt den.
Vad har du för inställning i webläsaren för filtypen .xlsx? Ska den öppnas i webläsaren eller ska den laddas ned? Om det är det föregående, testa att ändra inställningen i webläsaren till att ladda ned istället för att öppna direkt - så kan man utesluta fel i kontorsprogrammet (Microsoft Excel 2007?).
spango skrev:
Då låter det som om webbservern har någon konstig inställning (än om det är udda, den borde ge något annat felmeddelande än 404). Kan du få webbservern att göra en directory listing på katalogen och se om du kommer in via länken som borde ploppa upp där? Kan vara nåt subtilt fel som gör att man inte kommer åt den.
Ska be IT-killen göra detta. Tack för förslaget.
SPiN skrev:
Vad har du för inställning i webläsaren för filtypen .xlsx? Ska den öppnas i webläsaren eller ska den laddas ned? Om det är det föregående, testa att ändra inställningen i webläsaren till att ladda ned istället för att öppna direkt - så kan man utesluta fel i kontorsprogrammet (Microsoft Excel 2007?).
Den ska öppnas. Ska testa att ändra detta. Tack.
I'll be back! ;-)
IT-killen kom på lösningen på morgonen. Lösningen var att stänga av kollen av filformat i MIME.