Jag använder Firefox och varenda gång jag går till en ny adress så meddelar statusraden i botten att Firefox ansluter till Google Analytics. Detta saktar ofta ner anslutningshastigheten eftersom Google Analytics ska "göra något" innan jag kommer till en ny webb-sida.
Hur farao får jag bort detta irritationsmoment?
Jag har sökt bland inställningarna i Firefox men hittar inget.
/Alar
Google Analytics? Jävla skit!
16 svar · 1 112 visningar · startad av Alar
installera te.x adblock och välj att blockera *google-analytics*
Har själv irriterat mig på det också, så även jag har lagt in en spärr i Adblock. Fungerar perfekt. Se bara till att installera det tillägg som heter Adblock Plus eftersom den har lite extra finesser som inte finns i den vanliga Adblock. Bland annat kan man prenumerera på spärrlistor som uppdateras automatiskt, så man slipper sitta och spärra all reklam själv.
kanske framgick dåligt, men jag postade en länk till just adblock plus
Jepp, såg det när jag väl postat mitt inlägg. Riktigt bra tillägg är det i vilket fall, och ingenting man vill vara utan när man väl har vant sig.
ja, riktigt bra. NoScript kan rekommenderas också..
Men fungerar det jämt då? Jag menar, om servern man surfar på anropar Google Analytics själv? Jag menar, som på wF, här tar sidorna ibland lite extra tid för den ska kolla med Google Analytics innan sidan laddas.
Eller så är det inte alls sådär, vet inte riktigt, men jobbigt är det :)
Testade adressen https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865 och hamnade mycket riktigt på en sida där man ska kunna installera Adblock. Men när jag försöker göra detta dyker följande meddelande upp:
"Programinstallationer är för närvarande avaktiverat. Klicka på aktivera och försök sedan igen."
Nu känner jag mig som en idiot - hittar inte hur jag ska aktivera... Finns inte i inställningar eller någon annanstans...
/Alar
Tråden flyttas från Mac OS till Webbläsare
1. Nej, jag har inte riktigt förstått Google page ranking men så mycket har jag begripit att det är viktigt för att hamna högt vid sökning och en av många faktorer är trafiken.
Fråga: Innebär en blockering av Google Analytics att mitt besök inte räknas i trafiken som Googles page ranking baseras på?
Mackell skrev:
1. Nej, jag har inte riktigt förstått Google page ranking men så mycket har jag begripit att det är viktigt för att hamna högt vid sökning och en av många faktorer är trafiken.
Fråga: Innebär en blockering av Google Analytics att mitt besök inte räknas i trafiken som Googles page ranking baseras på?
Kort svar: Nej
*-----
Edit.
jag vet inte vad jag pratar om, och läsa kan jag inte heller.
Hej igen.
Glömde nämna att jag använder Mac OS 10.3.9 och Firefox 2.0.0.11 (senaste versionen?). Om det nu har någon betydelse...
Har dessutom snokat vidare bland inställningarna i Firefox men fortfarande inte hittat något som gör att jag kan installera Adblock.
Jag ska pröva att i fortsättningen använda Safari (eller kanske t.o.m. Explorer) istället och dessutom undvika att använda allt som på något sätt har med Google att göra. Enligt min mening har Google lyckats bita sig själva i svansen när de gapat efter alltför mycket inflytande på nätet.
/Alar
Har du testat med att gå "andra vägen"
Vertyg - Tillägg - och i fönstret som kommer upp klicka på "hämta tillägg" längst ner
I fönstret som öppnas finns Adblock Plus mitt på sidan
Att undvika Firefox lär inte hjälpa dig - samma filer ska ändå hämtas av webbläsaren.
Testa att gå in på about:config, och söka efter xpinstall.enable. Med lite tur är den false, för då ska det räcka med att sätta den till true istället, för att det ska fungera att installera tillägg. Då kan du återigen testa att installera Adblock.
(Fast om du kör Firefox 2 ska väl meddelandet ha dykt upp på en sådan där liten gullig gul list? I så fall borde det vad jag förstått finnas en knapp på listen för att aktivera det hela.)
Jo, den gula gulliga listen finns där. Men utan knapp... Händer absolut ingenting var man än klickar...
/Alar
"Har du testat med att gå "andra vägen"
Vertyg - Tillägg - och i fönstret som kommer upp klicka på "hämta tillägg" längst ner
I fönstret som öppnas finns Adblock Plus mitt på sidan"
Tack för tipset men det funkar tyvärr inte; texten "Programinstallationer är för närvarande avaktiverat. Klicka på aktivera och försök sedan igen", dyker upp igen i den gula listen.
Nu blir jag lite paranoid; har Google och Firefox ingått äktenskapliga band?
/Alar
Testade du detta?
"Testa att gå in på about:config, och söka efter xpinstall.enable. Med lite tur är den false, för då ska det räcka med att sätta den till true istället, för att det ska fungera att installera tillägg. Då kan du återigen testa att installera Adblock."