webForumDet fria alternativet

Villkorsstyrd Formatering

10 svar · 1 940 visningar · startad av /leif

/leifMedlem sedan dec. 200715 inlägg

Hej,
Jag undrar om nån kan hjälpa mig med en villkorsstyrd formaterings formel.
Problemet är att jag har många kolumner med värden i, och jag skulle vilja
formatera alla dessa kolumner på en gång, så att högsta värdet i varje
kolumn formateras. Att sitta och skriva in en MAX formel kolumn efter kolumn verkar helt bakvänt.
Kan nån hjälpa mig
/leif

TosseMedlem sedan aug. 2004126 inlägg

i A1:s villkorsformat:
=A1=MAX(A:A)

Kopiera denna cell och klistra in special->format i alla celler där du vill ha formatet.

Det går såklart att göra alla på en gång också:
Markera de kolumner du vill använda ditt format i, låt oss säga att du börjar markeringen i kolumn A. Då är A1 vit i din markering. Välj villkorsformat och skriv in samma formel som ovan.

Perfekt! Tusen tack!
/Leif

Tabell problem

Hej,
Har ett problem, som verkar vara olösligt, i alla fall för mig. Problemet är så här:
Jag har en kolumn med namn, nästa kolumn ranking, nästa resultat och sista kolumnen ska poäng fördelas i.
Problemet är att raden med resultat kan variera, ex:
Namn: Ranking Resultat Poäng
a 1 10 10
b 2 11 9
c 3 12 8
d 4 13 7
etc
Detta är en grund situation men i verkligheten kan a och b ha samma resultat
dvs 10,10 och då blir poängen delad (10+9)/2 o rankingen förändras
så att a och b delar första platsen, eller så kan a,b,c dela första platsen o då blir poängfördelningen (10+9+8)/3 o rankingen förändras så att a,b,c delar första platsen etc. Om det bara gällde några få namn, kan jag göra listan manuellt, men i verkligheten är det ofta en mängd personer som deltar o då blir det tidskrävande att skriva in poängen manuellt.
Finns det någon lösning?
Tacksam för tips!
/Leifl

lecxeMedlem sedan okt. 200750 inlägg

Hej Leif!
Det behövs nog lite mer info för att skapa en lösning som du är nöjd med.
1. Står alla namn i en bestämd ordning i kolumn A, och fylls resultatet i manuellt i kolumn C? Eller har du dina indata på ett annat ställe för att sedan uppdatera hela tabellen automatiskt?

2. Är maxpoäng alltid 10?

3. Om det är fler än 10 deltagare, får de som har sämst resultat noll poäng?

4. Ger lägst resultat högst poäng?

5. Jag antar att du behöver formel för poäng, behöver du även en formel för ranking?

Hej Lecxe!
För att ta frågorna i ordning, namnen står från början i bestämd ordning, men sorteras utifrån ranking.
Resultatet fyller jag i manuellt.
Maxpoängen beror på antal deltagare, alltså är det 100 deltagare så har 100:ade man 1 poäng och 99:an har 2 poäng - såvida inte redan där det är en delad plats för
poängdelningen sker alltid som jag beskrev - samma ranking platser får en poängsumma
som läggs ihop och divideras med antal platser på samma ranking
Sämst resultat får alltid 1 poäng
Högst resultat hänger samman med hur många som deltar, det kan alltså bli mkt mer
än 10 poäng
Lägst resultat ger högst poäng
Och till sist - ja, det är en formel för poäng jag behöver, ranking formel är inga problem.

Till sist - jag vet inte om det är möjligt att lösa detta problem med mindre än att man
kan programmera, eftersom det finns så många villkor att ta hänsyn till.
Men kan du klura ut det, är jag både mkt tacksam och grymt imponerad!
/leif

Hej igen!
Prova nedanstående formel för att beräkna poäng. Formeln förutsätter att du har resultat i C2:C11 (10 pers deltar i detta fall). Det är inga problem att utöka/minska området. Klistra in i D2:

=SUMMA(($C$2:$C$11=C2)*PASSA($C$2:$C$11+RAD($C$2:$C$11)/1000000;STÖRSTA($C$2:$C$11+RAD($C$2:$C$11)/1000000;RAD($C$2:$C$11)-1);0)/ANTAL.OM($C$2:$C$11;$C$2:$C$11))

När du har klistrat in formeln måste du trycka Ctrl+Shift+Enter i stället för som vanligt, bara Enter. Kopiera därefter formeln nedåt till sista raden i din tabell. En liten brasklapp bara; om du börjar med tabellen på en annan rad än rad 2, måste du justera där det står -1 i formeln. Om du till exempel börjar tabellen på rad 3 så ska det stå -2, och börjar du på rad 4 ska det stå -3 osv...

Hoppas det funkar som du tänkt dig!

/lecxe

Hej Lecxe!
Jag är grymt imponerad och ännu mer tacksam! Det funkar, allt jag behöver göra är att
lägga till en nolla(0) i slutet på min lista innan jag kör din matris formel, eftersom
jag inte vet från gång till annnan hur många som deltar.
Jag har ägnat massor av timmar o slitit mitt hår i förtvivlan över begränsade excel-
kunskaper, så ditt svar kom som en skänk från ovan.
Jag ska nu studera din formel och försöka förstå delarna. Vad tex nollan (0) efter -1 (eller så många rader ner som jag börjar listan på), gör för nytta osv.
Hursomhelst - stort tack!
Jag försökte nå dig tidigare idag, från skolan, men av nån anledning funkade det inte,
för sidan kände inte igen min nya adress, märkligt tyckte jag, för jag har ju loggat in
mig.
Hursom helst, stort tack och god jul
önskar
/Leif

Villkors formel

Hej,
Hur gör jag för att få fram värden större än ex 2 och mindre än 6
om jag har raderna B1:H1 exempelvis fyllda så här:
A1 B1 C1 D1 E1 F1 G1 H1
Per 3 1 4 2 8 6 9
Erik 4 2 4 1 8 6 9
Nils 3 1 4 2 5 6 10
etc

Jag vill alltså veta hur många värden som uppfyller villkoret för resp namn
i kolumn A.

Hej!
Prova tex =PRODUKTSUMMA((B1:H1>2)*(B1:H1<6))

Tack!
Precis vad jag sökte.
/leif

257 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
119 ms — hämta statistik (db)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)