phredMedlem sedan nov. 2005333 inlägg
Hej!
Jag har ett antal e-postadresser i ett excelblad, alla ligger nu på en varsin rad i kolumn A. Det jag vill är att kunna spara ut dessa som semikolonseparerad, hur lyckas jag med det ?
Officepaketet och jag är inte kompisar bör tilläggas ;)
tacksam för hjälp.
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Under "Spara som" finns det ett semikolonanpassat alternativ. Skrolla ner och testa.
Lasp.
jag är väl medveten om att det alternativet finns där ;) men problemet är ju att adresserna ligger i samma kolumn på rad 1,2,3,4,5 osv. då blir det ju inte semikolonseparerat.
Det är mitt problem.
GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg
Markera alla rader, kopiera. Markera en ny cell och välj Paste > Transpose så får du dom på en rad istället.
Tack för tipset, dock fungerar det inget vidare ?
Jag valde "klistra in special" och klickade i "Transponera", rätt ?
Men då får jag felmeddelandet:
Informationen kunde inte klistras in eftersom kopiera och inklistringsområdet har olika form. Prova något av följande:
1. Markera en cell och sedan klistra in
2. Markera en rektangel i exakt samma storlek och form som informationen och klistra sedan in.
Jo, du är rätt i menyerna.
Antagligen markerar du hela kolumnen och försöker klistra in i en cell, det fungerar inte.
Du får markera alla rader som innehåller adresserna (inte hela kolumnen) innan du kopierar.
Hmm.
Jag markerar rad 1 till 5000 och väljer kopiera, sen går jag in i ett nytt dokument och ställer mig i cellen A-1 och där gör jag ovanstående utan positivt resultat.
Någon idé om varför ? Är det för många poster ?
*Edit*
tar jag typ 30 rader så fungerar det, är det där mitt problem ligger ?
Nu gjorde jag såhär. Öppnar en ny excelfil. Skriver in 1 i första cellen i första raden. Skriver in 2 i första cellen på andra raden. Sedan markerar jag båda cellerna, expanderar dessa ända ner till drygt 5000 för att få lite data i varje cell.
Sen markerar jag alla dessa rader från 1-5000, kopierar, går in i en annan arbetsflik, markerar cellen A1 och Paste > Transpose.
Det fungerar utan problem.
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg
HEJ!
Fick testa lite för att komma fram till vad ni menade, visste inte om detta, tack!
Det som "transpose" gör är följande:
1
2
3
4
blir
1 - 2 - 3 - 4
dvs, från cell a1-a4 läggs de i a1-d1.
Trodde först ni inte var överens om vad phred ville göra, men det har jag kommit fram till. Väl?
Ett annat tips är att kopiera alla adresser, stoppa in dom i Outlook, så blir de automatiskt separerade med semikolon mellan sig.
Kopiera dem igen, kör replace ; -> , i Notepad tex, klart!
Jaha då är det väl skit bakom spakarna här då :)
För jag får det då f*n inte att fungera, jag gör precis som du Gein, jag har 5000 rader med en mailadress på varje rad i kolumn A (A1 till A5000) jag klickar på A1 skrollar ner till A5000 och shiftklickar för att markera alla och sedan högerklickar jag och kopierar, går till ny flik och ställer mig i A1 högerklickar, klistra in special > Transponera.
Jag gissar på att det är office som är trsigt, för jag är ofelbar.
Prova, för kul, att kopiera 1-5000 rader som innehåller siffror istället 1,2,3,4,5...5000 istället. Den enda skillnaden är ju nu att du har e-postadresser och jag har bara siffror.
lecxeMedlem sedan okt. 200750 inlägg
Hej phred!
Jag skulle tro att du sitter på Excel 2003 eller tidigare medan Gein har Excel 2007. I 2007 utökades antalet kolumner från 256 till 16 384. När du försöker göra transponeringen tar kolumnerna slut, helt enkelt! Det går inte att stoppa in 5000 saker i något som bara tål 256. Den enda lösning jag kan se är att skriva en kod som delar upp dina data i grupper om 256 kolumner.
lecxe skrev:
Hej phred!
Jag skulle tro att du sitter på Excel 2003 eller tidigare medan Gein har Excel 2007. I 2007 utökades antalet kolumner från 256 till 16 384. När du försöker göra transponeringen tar kolumnerna slut, helt enkelt! Det går inte att stoppa in 5000 saker i något som bara tål 256. Den enda lösning jag kan se är att skriva en kod som delar upp dina data i grupper om 256 kolumner.
Där har vi nog svaret, för visst sitter jag med Office 2007.
i2n2Medlem sedan jan. 2007175 inlägg
Ni får problem med Transpose i äldre Excel versioner för att de har ett maxumum antal kolumner som är mindre än 5000.
Min generella metod för denna typ av operationer, om det endast skall göras en eller ett par gånger, skulle i ditt fall bli.
Kopiera kolumnen (raderna) i Excel.
Klistra in den i "tillräckligt bra" texteditor som kan göra sök och ändra med radbrytningstecken.
Sök och ändra alla radbrytningstecken till ;
Spara resultatet, eller kopiera och klistra in det i ett annat program om listan bara är ett mellanresultat.
Hmm.. vad som är tillräckligt bra på windowsidan vet jag inte, NotePad och WordPad klara inte av detta vad jag minns (du kan ju alltid använda MS Word i ren text mode eftersom du förmodligen har MS Office installerat). På Mac OS kan man använda Texthanteraren i ren text mod.
Edit: Excel problemet hade ni redan hunnit reda ut när jag skrev svaret. Stava kan jag inte heller!
Tack för alla svar, det borde jag såklart tänkt på, jag gör helt enkelt så att jag hoppar över till kollegans burk som har 2007 och fixxar detta.
Sätter lecxes svar som slutgiltigt, men vill även tacka er andra som försökt och få mig att fatta :)
på återseende
/F